لایحه تشکیل سازمان ملی مهاجرت به دولت رسید | شرایط اقامت پنجساله خارجی‌ها در ایران

لایحه «تشکیل سازمان ملی مهاجرت» به منظور ساماندهی امور اتباع و مهاجران خارجی و پناهندگان و برقراری ارتباط مؤثر با نهادها و سازمان‌های بین المللی از سوی وزارت کشور، تهیه و در دستور کار کمیسیون سیاسی- دفاعی هیات دولت قرار گرفت.

چمدان - لایحه «تشکیل سازمان ملی مهاجرت» به منظور تمرکز سیاست‌گذاری، راهبری، برنامه‌ریزی، نظارت و ساماندهی امور اتباع و مهاجران خارجی و پناهندگان و برقراری ارتباط مؤثر با نهادها و سازمان‌های بین‌المللی از سوی وزارت کشور، تهیه و در دستور کار کمیسیون سیاسی-دفاعی هیات دولت قرار گرفته است.

موضوع ایجاد سازمان ملی مهاجرت به پیشنهاد مشترک وزارت کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد تبصره ماده (۱۱۵) قانون مدیریت خدمات کشوری، طی مصوبه مورخ بیست و سوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ شورای‌عالی اداری مورد موافقت قرار گرفت.

مطابق این تصویب‌نامه، سازمان ملی مهاجرت با شخصیت حقوقی مستقل و وابسته به وزارت کشور تشکیل می‌شود و تمرکز سیاست‌گذاری، راهبری، برنامه‌ریزی، نظارت و ساماندهی امور اتباع و مهاجران خارجی و پناهندگان و برقراری ارتباط مؤثر با نهادها و سازمان‌های بین‌المللی را دنبال می‌کند.

در حال حاضر و در اجرای حکم بند (۲) مصوبه مذکور، وزارت کشور لایحه پیشنهادی «تشکیل سازمان ملی مهاجرت» را با همکاری و تأیید سازمان اداری و استخدامی و سایر دستگاه های ذی‌ربط، تهیه و جهت سیر مراحل تصویب به دولت ارائه کرده است.

مطابق این لایحه پیشنهادی، رئیس این سازمان با حکم وزیر کشور و به عنوان معاون وی منصوب می گردد. هم‌چنین، سازمان مورد اشاره، به عنوان مؤسسه دولتی و طبق اساسنامه و آیین‌نامه‌های مالی، اداری و استخدامی خاص خود که به پیشنهاد وزارت کشور، تهیه و به تصویب دولت می‌رسد، اداره می‌شود.

بر اساس این گزارش، جلوگیری از ورود و حضور غیرقانونی اتباع خارجی به کشور، اجرای قوانین، برنامه‌ها و مصوبات مربوط به اتباع خارجی، احداث و نگهداری اردوگاه‌های مراقبتی، ایستگاه‌های خروج مرزی و مراکز ارائه خدمات و مهمان شهرهای مربوط به این اتباع، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی درباره سیاست‌های فرهنگی، آموزشی و تحصیل دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب خارجی، برنامه‌های بهداشتی، درمانی، بیمه‌ای و حمایتی از مهمترین اهداف و مأموریت‌های این سازمان به شمار می‌رود.

همچنین انجام اقدامات ضروری در جهت تعیین تکلیف اتباع خارجی در کوتاه مدت و بلندمدت، شیوه استملاک آنها و امور مربوط به تحصیل تابعیت، نظارت بر بازار اشتغال این اتباع و برنامه‌ریزی به نحوی که با صیانت از اشتغال و حقوق اتباع ایرانی، از حذف فرصت‌های شغلی ایرانیان و وابستگی مشاغل به نیروی کار خارجی جلوگیری شود، انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادها با سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های مردم‌نهاد خارجی فعال در حوزه این اتباع و ... از مهمترین اهداف و مأموریت‌های این سازمان به شمار می‌رود.

  • شرایط دادن اقامت ۵ ساله به افراد خارجی در ایران

ایران امسال به منظور تشویق سرمایه‌گذاری و جذب منابع مالی خارجی آئین نامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن اتباع کشورهای خارجی با ۲۵۰ هزار یورو سرمایه‌گذاری مجوز اقامت پنج ساله دریافت می‌کنند.

کد خبر 247212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =