امن‌ترین کشورهای دنیا از نظر گالوپ؛ سهم بالای کشورهای اطراف ایران | عجیب‌ترین کشورهای دنیا در میان امن‌ترین‌ها | ترکمنستان امن‌تر از سوئیس شد

موسسه گالوپ در پایان سال ۲۰۱۹ پس از بررسی کامل یکساله، امن‌ترین کشورها در سال ۲۰۱۸ را معرفی کرده‌ است.

چمدان - پس از اینکه در سال ۲۰۱۷ افغانستان همراه با ونزوئلا جایگاه ناامن‌ترین کشورهای دنیا را از آن خود کرد در سال ۲۰۱۸ این کشور به تنهایی ناامن‌ترین کشور جهان شده است.

این کشور جنگ زده در سال ۲۰۱۸ پایین‌ترین امتیاز یعنی ۳۸ را در شاخص قانون و نظم گالوپ در میان ۱۴۲ کشور دریافت‌ کرده‌ است. سال ۲۰۱۸ همچنین مرگبارترین سال برای غیرنظامیان افغانستان در تاریخ بوده‌ است.

شاخص قانون و نظم یک شاخص مرکب بر پایه اعتماد مردم نسبت به پلیس محلی، احساس امنیت شخصی آنها و بروز سرقت و حمله به مردم در یک سال گذشته است. هرچه نمره یک کشور بالاتر باشد نشان می‌دهد که مردم احساس امنیت بیشتری در آن کشور دارند.

 نمره شاخص جهان در سال ۲۰۱۸، ۸۱ از ۱۰۰ است که هشتاد و چهار کشور نمره کمتری از این میانگین داشتند.

کشورهایی که بهترین و بدترین امتیاز را در این رده‌بندی کسب کرده‌اند تقریباً در سال ۲۰۱۸ با سال گذشته یکسان بودند. بالاترین امتیاز در این رده‌بندی ۹۷  است که سنگاپور آن را دریافت کرده‌ و تقریباً هر سال در صدر این فهرست قرار دارد.

افغانستان در سال ۲۰۱۷ امتیاز ۴۵ را در این رده بندی گرفته بود و در آخرین رتبه قرار داشت اما در سال ۲۰۱۸ با امتیاز ۳۸ در پایین‌ترین رتبه قرار دارد که سقوط جدیدی به حساب می‌آید.

جالب است که کشور تاجیکستان همسایه شمالی افغانستان، دومین کشور امن دنیا در این رده بندی است. امارات متحده عربی و نروژ با ۹۳ امتیاز رتبه سوم را دارند و رتبه چهارم را هم کشور ترکمنستان از آن خود کرده‌ است و بالاتر از سوئیس قرار گرفته است.

کشورهایی با بالاترین امتیاز در شاخص قانون و نظم

کشورهایی با کمترین امتیاز در شاخص قانون و نظم

 کشته‌شدگان غیرنظامی در افغانستان در یک دهه ۴۰۰۰ نفر بوده‌ است. تنها ۱۳ درصد افغانستانی‌ها برای تنها قدم زدن در شهر محل زندگیشان در شب احساس امنیت می‌کنند و تنها ۲۲ درصد این شهروندان به پلیس محلی اعتماد دارند.

افغانها همچنین بیش از هر زمان دیگر، در یک دهه گذشته قربانی جرم و جنایت بوده‌اند و بیش از ۵۰ درصد آنها گفته‌اند که در یک سال گذشته پول یا اموالشان مورد سرقت قرار گرفته است.

همچنین افغانها بیش از هر زمان در یک دهه گذشته در این کشور قربانی جرم و جنایات در سال ۲۰۱۸ شده اند. یک رکورد بالای ۵۰٪ از افغان‌ها گفتند که در سال گذشته اموال یا پول دزدی داشته‌اند و ۲۹٪ آنها گفته‌اند که مورد حمله یا زورگیری قرار گرفته‌اند.

کشورهایی که شهروندانش کمترین احساس امنیت را دارند

بر اساس تحقیقات انجام شده موسسه گالوپ از هر ۳ بزرگسال بیش‌ از ۲ نفر در سال ۲۰۱۸ در سراسر جهان گفته‌اند برای قدم زدن به تنهایی در شب، در شهر محل زندگیشان احساس امنیت می‌کنند. (۶۹ درصد).

به جز افغانستان، کشورهایی که ساکنین آنها برای پیاده روی تنها در شب، اغلب احساس امنیت ندارند کشورهایی از آمریکای لاتین، کارائیب و زیر صحرای آفریقا هستند.

در اکثر کشورهای توسعه یافته اقتصادی با حاکمیت قوی قانون، اکثریت شهروندان گفته‌اند که احساس راحتی می کنند که تنها در شب قدم بزنند. این احساس در سنگاپور ۹۴ درصد و در کشورهای اروپای غربی ۸۰ درصد است. در ایالات متحده آمریکا ۷۲ درصد پاسخ دهندگان این احساس را دارند و از این نظر در رتبه ۴۶ قرار دارد که نسبت به سال گذشته تغییری را نشان نمی‌دهد.

کشورهایی که شهروندانش بیشترین احساس امنیت را دارند

جدیدترین گزارش پیشرفت سازمان ملل متحد در مورد اهداف توسعه پایداربرای سال ۲۰۳۰ می‌گوید در سال‌های اخیر، جهان پیشرفت اساسی در پایان دادن به خشونت، ارتقاء قانون، تقویت نهادها در همه سطوح و افزایش دسترسی به عدالت نداشته است.

کد خبر 247181

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    3 3
    کشورهای ترک زبان اسیای مرکزی و اذربایجان جزو امن ترین کشورهای دنیا هستند
  • رضا IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    3 0
    ما کجای جدولیم؟