خطراتی که نارین قلعه را تهدید می‌کند ؛ از موریانه تا لانه گزینی موش و روباه | علت ریزش حصار بنای ساسانی

ریزش حصار نارین قلعه بنای تاریخی میبد در استان یزد مورد بررسی قرار گرفت.

چمدان - نارین قلعه بنایی تاریخی مربوط به قبل از دوره ساسانیان در میبد استان یزد است که در ۸ مرداد ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۰۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. چمدان سوم آبان ماه ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد بخشی از دیوارهای بیرون اثر تاریخی نارین قلعه میبد دچار ریزش شده است.

سیما حشمت مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی میبد در اولین واکنش به ریزش دیوار این بنای تاریخی گفت: نبودن حریم آبیاری در زمین‌های کشاورزی اطراف این اثر باستانی مربوط به قبل از اسلام، لانه گزینی حیوانات و نیز رشته قنات موجود علت ریزش دیوار در محدوده‌ای از ضلع شرقی بناست. در واقع خاک‌های اطراف چاه همراه با گوشه‌ای از خندق که ریزش کرد، ارتباطی به دیوار این بنا ندارد.

مسائل مرتبط با مرمت حصار این اثر یک ماه پس از این حادثه با حضور فرماندار میبد و مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی میبد مورد بررسی قرار گرفت.  فرماندار میبد تاکید کرد: کار مرمت این بنای باستانی باید با همراهی و کمک نهادها و اداره‌هایی مانند شهرداری، شورای شهر، بسیج و سپاه، جهاد کشاورزی، اوقاف، بنیاد میبدی و... با محور میراث فرهنگی و با تخصیص اعتبار و با نظر فنی و کارشناسی پیگیری شود.

فرماندار میبد همچنین از مدیریت میراث فرهنگی خواست مدیریت این اثر را به شیوه  هیات امنایی پیگیری کند.

مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی میبد نیز با ارائه گزارشی به صورت تصویری از حصار نارین قلعه گفت: به علت وجود انبوه خاک‌ ریخته شده در پشت حصار این اثر منحصر به فرد، هر نهادی عهده دار انجام این کار نمی‌شود و نیاز به امکانات دارد.

سیما حشمت، فرسایش طبیعی هوازدگی، وجود موریانه، لانه گزینی حیواناتی مانند موش و روباه و ...، آبیاری‌ غرقابی اطراف قلعه، فرسایش بستر طبیعی، وجود قنات، خالی شدن زیر دیوارها و ... را از عوامل آسیب‌زا در ارتباط با ریزش حصار این بنا برشمرد.

کد خبر 247174

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =