آمار عجیب معاون گردشگری از روستاگردی ایرانی‌ها؛ ۹۵ درصد مسافرت‌ها به سمت روستاهاست | فرانسوی‌ها در کدام بخش‌های ایران هتل می‌سازند؟

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از آمار عجیب سفر ایرانی‌ها به روستاها خبر داد.

چمدان - ولی تیموری درباره آمار گردشگران ترکیه در ایران گفت: در سال گذشته ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر گردشگر ترکیه‌ای در روزهای مختلف داشته‌ایم که الان به یک میلیون نفر رسیده است.

وی درباره میزان هزینه‌ای که گردشگران خارجی در این می‌کنند نیز گفت: در پایان سال ۲۰۱۸ عددی که سازمان جهانی گردشگری اعلام کرد این بود که به ازای ورود یک گردشگر در منطقه که کشور ما جزو منطقه جنوب غرب آسیا بر اساس تقسیمات گردشگری جهانی قرار دارد که کشورهایی مثل پاکستان، کامبوج و بنگلادش در این منطقه هستند ۱۴۸۵ دلار به ازای هر گردشگر هزینه می‌شود و این یک عدد قابل تأیید بین‌المللی است. ما ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر در سال گذشته داشته‌ایم و اگر این تعداد را ضربدر ۱۴۸۵ دلار کنیم درآمد مستقیم آن محاسبه می‌شود. در ۷ ماهه گذشته نیز ۶ میلیون گردشگر خارجی به داخل کشور آمدند که هر کدام ۱۴۸۵ دلار هزینه کرده‌اند. این تنها درآمدهای مستقیم آن است و ما باید حساب‌های اقماری را راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم در کل هزینه‌های مربوط به این موضوع را برآورد داشته باشیم.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره گردشگران داخلی نیز به فارس گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته مقصد عمده گردشگران ما به سمت روستاهای کوچک است و می‌توان گفت بالای ۹۵ درصد مسافرت‌ها و گردشگران داخلی کشور به سمت روستاها و مناطق طبیعی شهرهای کوچک سفر می‌کنند. به نظر بنده قبل از اینکه بخواهیم تسهیلات و زیرساخت بدهیم باید سلایق گردشگران را بدانیم به عنوان مثال برای گردشگر داخلی اگر هتل ۵ ستاره در روستاها بسازیم قطعا جواب نمی‌دهد و مقرون به صرفه نیست بنابر این به سمت اقدامات کم هزینه و پر بازده پیش رفته‌ایم که مسافران بتوانند در آن روستا با هزینه کمتری بمانند و از خدمات آن استفاده کنند. چرا که هزینه رفت و آمد و هتل در شهرها بالاست.

وی اضافه کرد: ما با این نگاه زیرساخت‌ها و تسهیلات را به مناطق کوچک و روستایی برده‌ایم تا سفر برایم مردم ارزان‌تر تمام شود و براساس سلیقه آنها پیش برود البته در گذشته کارت سفر و موارد دیگر وجود داشت که امروز استفاده نمی‌شود و می‌توان گفت این طرح‌ها شکست خورده است.

تیموری درباره لغو روادید با روسیه نیز گفت: لغو روادید با روسیه نیز مربوط به سه سال پیش است که موافقتی‌نامه‌ای بین دو دولت امضا شد که برای سفرهای گروهی لغو روادید داشته باشیم و وزرای امور خارجه نیز آن را مورد بررسی قرار داده بودند و دو کشور ساز و کارهای مشخص را اجرایی کردند. در حال حاضر مجدداً این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌ایم و لغو روادید سفرهای گروهی بین دو کشور  نهایی شده است و مصمم هستیم هر چه زودتر امضاء شود.

وی درباره وضعیت ساخت هتل در کشور نیز گفت: طرحی از سوی هلدینگ گردشگری سازمان تأمین اجتماعی با عنوان ۱۰۰ هتل؛ ۱۰۰ کسب و کار مطرح شد و با توجه به تغییرات صورت گرفته این موضوع قابلیت اجرایی نگرفت. بنده معتقدم اگر هیچ گردشگری هم وارد ایران نشود، تعداد مراکز پذیرایی ما کفاف ۸۰ میلیون نفر جمعیت خودمان را  نمی‌دهد بنابراین هتل‌سازی به شدت اقتصادی است اما اینکه کجا بسازیم و چطور بسازیم باید مورد توجه قرار بگیرد.

تیموری ادامه داد: یک شرکت فرانسوی چند سالی است در ایران جانمایی برای ساخت هتل می‌کند و صرفا هم هتل سه ستاره می‌سازد به عنوان مثال در راه‌آهن و شوش به دنبال ساخت هتل سه ستاره است. وقتی بر اساس مطالعات اجتماعی هتل بسازیم قطعا جواب می‌دهد.

وی اضافه کرد: فرانسوی‌ها قرار بود یکصد هتل در کشور بسازند و مشخص کرده بودند که کجا سه‌ستاره، ‌ چهارستاره و پنج ستاره بسازند البته ما در تهران همچنان نیاز به هتل‌های ۵ ستاره داریم و در اصفهان، شیراز، یزد و تبریز هم همینطور. هتل‌داران الان صرفا دارند فقط اتاق می‌فروشند در صورتی که می‌توانند از دیگر مزایای هتل‌داری استفاده کنند و به سمت توسعه ارائه خدمات خود به مسافران پیش بروند.

کد خبر 247168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =