آفت جان آخرین شاهد جرجان | آخرین تصمیم برای علف‌های هرزی که به دور گنبد قابوس می‌پیچند

مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان تصمیمی‌گیری نهایی در مورد نحوه برچیدن علف‌های هرز گنبد قابوس را وابسته به نظر شورای متخصصان اعلام کرد.

چمدان - گنبد کاووس یکی از آثار ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است که در شهرستان گنبد کاووس در استان گلستان قرار دارد. این برج به دستور قابوس ابن وشمگیر حاکم سلسله آل زیار ساخته شد و اکنون در ۳ کیلومتری باقی‌مانده‌های شهر باستانی جرجان و در شهر کنونی گنبد کاووس در شمال شرقی ایران قرار دارد.

این برج تاریخی و آرامگاهی با ۵۳ متر ارتفاع در اواخر قرن چهارم هجری بنا شده و گواهی بر تبادل فرهنگی میان کوچ‌نشینان آسیای میانه و تمدن باستانی ایران است. این برج تنها شاهد باقی مانده از شهر جرجان، مرکز پیشین هنر و علم است که در حمله مغول به ایران ویرانه شده‌ است. 

گفته می‌شود این برج از نظر قدمت، جنس و ارتفاع در نوع خود در جهان منحصر به فرد است. این بنا در سال ۲۰۱۲ میلادی در اجلاس جهانی سازمان یونسکو در فهرست آثار جهانی قرار گرفته‌ است.

در شهریورماه سال جاری انتشار عکس‌هایی از برج گنبد کاووس که بر فراز آن بوته‎های علف هرز درآمده بود واکنش‌ها و انتقادات بسیاری ایجاد کرد.

عبدالمجید نورتقانی سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس گفته‌ بود که گنبد قابوس یک بنای آجری است و به‌ خاطر نوع بنا، این اثر تاریخی در معرض رویش انواع گیاهان قرار دارد که علت آن نیز حضور پرندگان در بالای برج است که دانه‌هایی را با خود حمل می‌کنند که این دانه‌ها بعداً باعث رویش انواع گیاهان می‌شود.

نورتقانی با اشاره به این‌که در حال حاضر نیز پیمانکار برای انجام بوته‌زدایی و از بین بردن گیاهان از روی برج مشخص‌ شده است، اظهار کرده‌ بود: «البته در این خصوص راهکارهای دیگری نیز به ذهنمان رسید که یکی از آن‌ها سم‌پاشی به‌وسیله پهباد بود، اما با توجه به این‌که امکان ماندگاری سموم بر روی برج و آسیب رساندن به ملاط و آجرهای بنا وجود دارد، این طرح را اجرا نکردیم و در حال حاضر با نصب مجدد داربست و انتخاب پیمانکار بوته‌زدایی از این اثر جهانی آغاز می‌شود. در گذشته انواع بوته‌ها مانند اسپند، هندوانه ابوجهل و خارشتر در برج قابوس رشد می‌کرد که بعد از مرمت سال ۹۶، امسال ۹۹ درصد گیاه قابل مشاهده روی برج بوته گیاه سلمه‌تره است و جلوی رشد دیگر بوته‌ها گرفته شده است.»

انتشار عکس‌هایی از برج گنبد کاووس که بر فراز آن بوته‎های علف هرز درآمده بود واکنش‌ها و انتقادات بسیاری ایجاد کرد
  • تصاویر چمدان از رویش علف‌های هرز بر گنبد کاووس | واکنش مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس ؛ منتظر مناقصه‌ایم!

ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در جدیدترین اظهارات در این زمینه از تشکیل شورایی از استادان فن حوزه میراث فرهنگی و بناهای تاریخی در سوم آذر ماه برای تصمیم گیری در مورد نحوه برچیدن علف‌های هرز برج قابوس در فرمانداری خبر داده‌ است.

او با بیان اینکه ۹۵ درصد عملیات نصب داربست فلزی اطراف برج قابوس تمام شده‌ است به ایرنا گفت: با توجه به حساسیت موضوع، هر تصمیم و روشی که اعضای شورای راهبردی برج قابوس برای حذف علف‌های هرز قسمت مخروطی این بنای تاریخی بگیرند بلافاصله توسط استادکاران مجرب حوزه بناهای تاریخی اجرایی خواهد شد.

کد خبر 247128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =