مجسمه پدر گم شد ؛ خانه پسر را هم با مجوز میراث فرهنگی تخریب کردند | آنچه از خانه تاریخی پسر ملک المتکلمین باقی ماند

خانه مهدی ملک زاده پزشک و مورخ ایرانی (فرزند ملک‌المتکلمین) و نویسنده کتاب تاریخ انقلاب مشروطیت نوسازی و تنها نمای بیرونی آن باقی خواهد ماند.

چمدان - مهدی ملک‌زاده در سال ۱۲۶۰ در اصفهان به دنیا آمد. پس از طی دوران تحصیلات ابتدایی به دارالفنون رفت و در ۱۹ سالگی راهی بیروت شد و از آنجا به پاریس رفت و تحصیلات پزشکی را به پایان رساند و هم‌زمان با انقلاب مشروطه به ایران آمد و در زمره آزادیخواهان قرار گرفت. او همچنین به طبابت و تدریس در مدرسه طب در رشته کالبدشناسی (آناتومی) مشغول شد

او فرزند ملک‌المتکلمین و نویسنده کتاب تاریخ انقلاب مشروطیت ایران است. مهدی ملک‌زاده داماد سلیمان خان میکده بود. سلیمان خان میکده از رجال سیاسی دوره قاجار و از افراد تأثیرگذار در انقلاب مشروطه بود. او در دوره سوم مجلس شورای ملی نماینده نایین بود.

ملک‌زاده نیز از دوره هفتم مجلس شورای ملی تا دوره چهاردهم مجلس شورای ملی نمایندگی مردم را به عهده داشت.

مهدی ملک‌زاده در سال ۱۳۳۴ در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

 مهدی ملک زاده پسر ملک المتکلمین

سفر نویس نوشت: خانه مهدی ملک‌زاده پس از فوتش در سال ۱۳۳۴ به بانو آزاده سمیعی فروخته و در سال‌های گذشته شخص دیگری این بنا را از بانو سمیعی خریداری کرد.

مالک جدید خانه مهدی ملک زاده در سال ۱۳۸۲ از شهرداری درخواست صدور مجوز تخریب و نوسازی کرد که با توجه به طرح تفضیلی و قرار گرفتن ملک در محدوده حفاظت از آثار باستانی منوط به مجوز سازمان میراث فرهنگی شد. سارمان میراث نیز در همان سال طی نامه‌ای مکتوب اعلام کرد: ملک فوق واجد ارزش تاریخی و فرهنگی است لذا صدور مجوز تخریب و نوسازی آن ممنوع است. (تصاویر این نامه‌ها در زیر قابل رویت است)

اما در نهایت میراث فرهنگی استان تهران با توجه به پیگیری‌های مالک با نوسازی ملک مشروط به حفظ نمای خیابان موافقت می‌کند. به این ترتیب عمارتی که قبلا واجد ارزش تاریخی و فرهنگی بود به یک باره این ارزش را از دست داد!

مالک نسبت به تخریب نامحسوس عمارت اقدام کرده است و گزارش این تخریب شبانه به دست مراجع قضایی و میراث فرهنگی رسیده بوده است.

به گزارش چمدان، مسجمه پدر مهدی ملک زاده یغنی ملک المتکلمین نیز سرنوشتی عجیب دارد و معلوم نیست کجاست. احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران چندی پیش با اشاره به میدان حسن آباد تهران گفت: این میدان به نام و با تندیسی از ملک المتکلمین بوده که کاری از استاد صدیقی بوده است بعدها در اواخر پهلوی دوم تندیس منتقل شده به پارک شهر و بعدها در پارک شهر گم شده است.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز درباره جزئیات گم شدن این تندیس گفت: مجسمه ملک‌المتکلمین ۵۰ سال پیش توسط ابوالحسن خان صدیقی (سازنده مجسمه فردوسی) از جنس برنز و به ارتفاع سه متر ساخته و در وسط میدان حسن آباد نصب شده است. شنیده‌ها حاکی است که محمدرضاشاه پهلوی از نصب این مجسمه در میدان ناراضی بوده و تمایل داشته که مجسمه خودش در نقاط مختلف شهر ساخته و نصب شود. مجسمه ملک المتکلمین پس از جمع آوری به انبار پارک‌شهر منتقل شده است اما از سرنوشت آن کسی خبر ندارد. موضوع سرقت این مجسمه دست‌کم مربوط به ۲۵ سال پیش است. متولیان مدیریت شهری از ۱۴ سال پیش به دنبال این مجسمه هستند تا دوباره در میدان حسن‌آباد نصب شود اما اثری از آن نیست.

وی درباره مرمت مقبره ملک المتکلمین نیز گفت: از چندی پیش مرمت و بازسازی آرامگاه شهدای مشروطه توسط سازمان زیباسازی شروع شده است. این مرمت با مصوبه شورای شهر و دستور شخص شهردار در حال انجام است و می‌خواهیم پس از مرمت آن را به محیط شهری پایتخت برگردانیم و بازدید آن را برای عموم فراهم کنیم.

خانه مهدی ملک زاده (پسر ملک المتکلمین) | عکس: سفر نویس

استعلام شهرداری درباره خانه مهدی ملک زاده | عکس: سفر نویس

پاسخ میراث فرهنگی به استعلام شهرداری درباره خانه مهدی ملک زاده

بالاخره مجوز نوسازی خانه ملک زاده توسط میراث فرهنگی استان تهران صادر شد!

عکس‌های هوایی خانه مهدی ملک زاده در سال ۹۶ و ۹۸
طبق نقشه‌های هوایی پایان سال ۱۳۹۶ عمارت موجود و تخریب نشده بود | عکس: سفر نویس

گزارش تخریب شبانه مالک فعلی خانه مهدی ملک زاده

سردر زیبای خانه مهدی ملک زاده فرزند ملک المتکلمین

آجرکاری زیبای ورودی نیایشگاه آدریان (آتشکده تهران)

چیزی که آیندگان از تاریخ و خانه یک مورخ خواهند دید | عکس: سفر نویس
کد خبر 247093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =