سد تاریخی اکباتان با احداث منطقه گردشگری نابود می‌شود | احداث هتل و ویلا بلای جان سد اکباتان می‌شود

احداث منطقه گردشگری در بالای سد اکباتان در استان همدان با مخالفت‌هایی روبرو شد.

چمدان - سد اکباتان مهمترین سد استان همدان است. این سد از پنج کیلومتری جاده همدان به ملایر منشعب شده و راه دسترسی به آن به سمت روستای سنگستان است، این سد که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی سد شهناز نام داشت روی رود آبشینه، پایین‌تر از محل تلاقی رودخانه‌های یلفان و رود ابرو احداث شده‌ است.

وجود برق، دسترسی مناسب، طبیعت زیبای فضای پیرامون و فاصله اندک آن با شهر همدان این دریاچه را به تفرجگاهی برای گردشگران تبدیل کرده است. ضمن اینکه احداث مهمانسرا، رستوران، تعدادی اتاقک اقامت موقت با امکانات اولیه و یک باب چایخانه سنتی نیز به جذب گردشگر در این منطقه کمک کرده است.

در مسیر و در حاشیه رودخانه و روستای سنگستان و تفریجان، باغات و مزارع کشاورزی قرار دارد. حدود ۱۵ هکتار از اطراف سد نیز درختکاری شده‌ که همین امر به لطافت هوای آن افزوده‌ است.

حالا مدتی است که احداث منطقه نمونه تفریحی گردشگری بوستان ۲۵۰ هکتاری در بالای سد اکباتان مورد توجه مسئولان شهری و استانی همدان قرار گرفته و دارای مصوبه شورای شهر همدان است اما رئیس کمیسیون عمرانی شورای شهر با آن مخالف است.  

علی رحیمی‌فر رئیس کمیسیون عمرانی شورای‌ اسلامی‌ شهر همدان در این زمینه می‌گوید: ایجاد منطقه نمونه تفریحی، توریستی بوستان گردشگری در سد اکباتان چالش زیست‌محیطی ایجاد می‌کند و اکوسیستم فضای سبز را از بین می‌برد. این سد حتی برای تامین آب شرب همدان مشکل دارد و مجبور به انتقال آب از شهرهای دیگر به همدان هستیم و با این وضعیت چطور می‌پذیریم که منطقه گردشگری ایجاد شود.

وی با بیان اینکه برای آبرسانی به فضای سبز در این بوستان بزرگ حتی با کاشت گیاهان کم آب‌بر، ثانیه ای ۱۵۰ لیتر آب نیاز است و ۲۰ درصد از آب سد را شامل می‌شود گفت: ایجاد این منطقه با ساخت هتل، ویلاهای لوکس و امکانات تفریحی نظیر قایقرانی توجیه‌پذیر نیست و با احداث آن در بالای سداکباتان مخالف هستم چرا که حتی کشاورزان منطقه برای تامین آب دغدغه دارند و سرمایه گذاری در این مکان اشتباه است.

کد خبر 246951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =