فروش ساندویچ ماهی مشهور استانبول متوقف شد | اعتراض مردم و گردشگران به حذف این سنت غذایی

فروش ساندویچ ماهی قایقی تاریخی استانبول به دستور مسولان این شهر متوقف می‌شود.

چمدان - گاردین نوشت: تعطیلی ۳ قایق بازمانده از قایق‌هایی که در استانبول ساندویچ ماهی می‌فروختند باعث می‌شود تا این سنت غذایی استانبول به کلی به پایان برسد. با توجه به منابع تاریخی معتبر در مورد استانبول پخت و فروش ساندویچ ماهی در برخی قایق‌ها در استانبول از سال از قرن ۱۹ میلادی رواج داشته‌ است.

تهیه ساندیچ ماهی یا «بلیک اک‌مک» شامل پیاز، کاهو، آبلیمو و ماهی داخل نان سفید، سال‌هاست که در استانبول روشی برای فروش صید اضافی توسط ماهیگیران است.

البته در طول سال‌ها مسولان همواره علاقه مند به تعطیلی این گونه کسب و کارها به دلیل نبود امکان نظارت و مسائل بهداشتی بودند اما در نهایت سرو این ساندویچ‌ها در گالاتای توسط ۳ قایق به یک سنت تبدیل شد.

در سال ۲۰۰۷ این ۳ قایق تحت نظارت شهرداری استانبول قرار گرفتند و در مناقصه‌ای امتیاز بهره‌برداری از بخشی از بازار شاخ طلائی در گالاتای به آنها داده شد. حالا از ۱ نوامبر تاریخ قرارداد این ۳ قایق با شهرداری تمام شده و اگرچه صاحبان قایق‌ها می‌خواهند که به فعالیت خود ادامه دهند اما شهرداری استانبول برنامه‌ای برای ادامه این کار ندارد و می گوید بر اساس برنامه جامع مرکز تاریخی استانبول عمل خواهد کرد. شهرداری استانبول می‌گوید هیچکس مالک دائمی این بخش از شهر نیست.

قایق‌های سرو کننده ساندویچ ماهی سال‌هاست با پیشخدمت‌هایی با لباس کاپیتانی و کلاه‌های عثمانی روزانه به صدها شهروند ترک و گردشگر ساندویچ پر طرفدار ماهی  ۱۵ لیری می‌فروشند، این غذا در میان گردشگران بسیار محبوب است.

این اتفاق واکنش  اعتراض آمیز رسانه‌ها و شهروندان استانبول را در پی داشته‌است.

کد خبر 246950

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =