کشف سنگ‌نگاره‌ای جدید در طاق‌بستان | انسانی با دستانی رو به آسمان

سنگ‌نگاره‌ای جدید در ضلع شرقی طاق‌های طاق‌بستان کرمانشاه و بالادست چشمه این محوطه تاریخی توسط باستان‌شناسان شناسایی شد. این سنگ نگاره تازه کشف شده تصویری شبیه به یک انسان با دستان روبه آسمان را نشان می‌دهد.

چمدان - در بالادست چشمه محوطه طاق‌بستان طاقچه‌ای به اندازه حدود ۲ متر در ۲ متر وجود دارد که به اندازه حدود نیم متر در دل کوه فرو رفته است؛ باستان شناسان مستقر در مجموعه در قسمت پایینی این طاقچه نقش برجسته ای جدید را پیدا کرده اند. قدمت و نوع این سنگ نگاره مشخص نشده است و برای تعیین آن باید اقدامهای لازم انجام شود.

محلی که سنگ نگاره در آن قرار دارد

کیوان مومیوند یکی از باستان شناسان مجموعه تاریخی طاقبستان درباره این سنگ نگاره گفت: با دقت در بالای چشمه طاق‌بستان به نقش ساده ای از یک انسان رسیدیم که دست راست خود را بالا برده و شیئی در دست دارد. به نظر می رسد چند حرف لاتین نیز در کنار سنگ نگاره نوشته شده است. احتمال مصنوعی بودن قسمت بیضی شکل و طاقچه مانند بالای چشمه طاقبستان که سنگ نگاره در آن دیده می شود، وجود دارد.

وی ادامه داد: یکی از نظریه‌های مطرح درباره این سنگ نگاره، ارتباط آن با آیین «میتراییسم» و پیش از دوران رواج دین زرتشتی در ایران است.  وجود نمادهای میتراییسم در دیگر بخش‌های طاق‌بستان از جمله در کنار سنگ نگاره اردشیر دوم احتمال ارتباط سنگ نگاره با آیین میتراییسم را تقویت می‌کند.

این باستان شناس ادامه داد: در معابد میتراییسم آب و پله ۲ عنصر اصلی محسوب می‌شود.  ما نیز در کنار این سنگ نگاره ۷۸ پله کنده شده در دل کوه و چشمه طاقبستان را داریم.

مومیوند با اشاره به تعصب رایج روی دین زرتشتی در دوران ساسانی گفت: پادشاهان دوران ساسانی با آیین میتراییسم در ایران در افتادند و آن را نابود کردند.

به گزارش چمدان،  علاوه بر سنگ نگاره تازه پیدا شده در بالای طاق‌بستان یک سنگ نگاره دیگر نیز در این محوطه تاریخی وجود دارد. این سنگ نگاره که پیش‌تر نیز توسط باستان شناسان شناسایی شده است از نظر ظاهری تشابه بسیاری با سنگ نگاره تازه کشف شده دارد و آن نیز سایه یک انسان را نشان می‌دهد که دست راست خود را بالا برده است. این سنگ نگاره نیز در کنار ۷۸ پله کنده شده در دل کوه و قسمت شمال شرقی طاق کوچک در مجموعه طاق‌بستان نقش بسته است.

علیرضا برشاهی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه نیز در این زمینه به ایرنا گفت: احتمال تاریخی بودن این سنگ‌نگاره وجود دارد اما برای مشخص شدن قدمت و مفهوم آن نیاز به بررسی‌های دقیق‌تر داریم. باستان شناسان مختلف و تیم های تخصصی باید روی این اثر تحقیق کنند تا سابقه و ریشه آن مشخص شود و بتوان در رابطه با آن نظر قطعی داد.

«طاق‌بستان» مجموعه‌ای از سنگ نگاره‌ها و سنگ نوشته‌های دوره ساسانی است که در شمال غربی شهر کرمانشاه واقع شده‌ است. این مجموعه در قرن سوم میلادی ساخته شده‌ است و ارزش هنری و تاریخی زیادی دارد.

 شاهان ساسانی نخست نواحی اطراف تخت جمشید را برای تراشیدن تندیس‌های خود برگزیدند، اما از زمان اردشیر دوم و شاهان پس از او، طاق بستان را انتخاب کردند که در بین راه جاده ابریشم قرار داشت و دارای طبیعتی سرسبز و پرآب بود که امروزه نیز به همین شکل است.

کد خبر 246882

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =