واکنش به جابجایی گنبد بنای تاریخی بقعه شاهزاده حسین  | ترک خوردگی در بقعه امامزاده حسین (ع) قزوین تایید شد

بخش‌هایی از بقعه متبرکه امامزاده حسین علی ابن موسی الرضا (ع) از بناهای تاریخی مربوط به دوره صفویه و مهم‌ترین بنای زیارتگاهی استان قزوین دچار شکاف و ترک خوردگی شد.

چمدان - بقعه متبرک شاهزاده حسین(ع) قزوین فرزند بلافصل امام رضا (ع) متوفی ۲۰۱ هجری قمری از قرن سوم هجری به بعد همواره زیارتگاه مردم قزوین بوده است تا جایی که سبب شده آرامگاه بسیاری از دانشمندان، سخنوران و بزرگان قزوین در این محل قرار گیرد.

امامزاده حسین ابن علی ابن موسی الرضا فرزند دو ساله امام رضا است که در سال ۲۰۱ ﮬ . ق در اثر بیماری در شهر قزوین دار فانی را وداع می‌گوید و در گورستان جنوبی شهر قزوین به خاک سپرده شدند. به جز ضریح نفیس چوبی آن که تاریخ ۸۰۶ قمری را نشان می دهد و از صنایع گره چینی مجوف است باقی آثار از بناهای دوره صفوی و قاجار است.  این مکان دارای طاق نما و ۶ مناره‌ است که هر یک با کاشیکاری‌های بسیارزیبا تزیین شده‌ است.

این بنا که اصالتا مربوط به دوره ایلخانی است در ۲۰ بهمن ۱۳۱۸ با شماره ثبت ۳۳۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تصاویری از این بنای تاریخی قزوین منتشر شده که نشان می‌دهد در بخش‌هایی از آن ترک خوردگی و شکاف ایجاد شده است. تصویر زیر نمونه‌ای از این تصاویر است:

بخشی از ترک خوردگی در بقعه  بقعه امامزاده حسین(ع)  از بناهای تاریخی قزوین در این تصویر مشخص است

امیر ارجمند معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین با بیان اینکه هنوز مشخص نیست این شکاف مربوط به سازه (پی و دیوارها) بوده و یا فقط کاشی‌ها و تزیینات بقعه را تحت تاثیر خود قرار داده است گفت: در برخی قسمت های بقعه شکاف ایجاد شده و در بخش جنوبی بقعه این شکاف با چشم قابل مشاهده شده است اما جابجایی ۲۵ سانتیمتری گنبد که در برخی منابع به آن اشاره شده است را نمی‌توان تایید کرد.

وی اضافه کرد: بخش هایی از بقعه امامزاده حسین (ع) نظیر پشت بام، کاشی کاری های ضلع شرقی و مناره های سردر ورودی در سال های گذشته با اعتبارات میراث فرهنگی مرمت شده‌اند اما به دلیل قدمت بالای بنا،  مرمت اساسی ضروری است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین با بیان اینکه مقاوم سازی پی بنا، مرمت جداره ها، پشت بام و گنبد باید مورد توجه قرار بگیرند به ایرنا گفت: مطالعات فاز اول طرح جامع مرمت بقعه امامزاده حسین (ع) قزوین توسط مشاور (سید مهدی مجابی) تهیه شده شده که به آسیب شناسی این مکان اختصاص دارد. این مطالعات در شورای فنی استان مورد بررسی قرار گرفت و برای تایید به تهران ارسال شد و مرکز نیز پس از بررسی و تایید مواردی از آن، در بخش هایی خواستار تکمیل این مطالعات شد.

ارجمند افزود: در فاز دوم مطالعات، مشاور نقشه های اجرایی مرمت را در دست تهیه دارد و پس از ارائه و تایید در شورای فنی، عملیات مرمت اساسی بقعه امامزاده حسین (ع) به کارفرمایی اداره کل اوقاف و امور خیریه و نظارت اداره کل میراث فرهنگی قزوین دنبال خواهد شد. یک خیر قزوینی نیز با هماهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه برای تامین همه هزینه های مرمت این بقعه اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش چمدان، سفر علی بن موسی الرضا به قزوین در جریان سفرش به خراسان به‌طور مخفیانه صورت می‌گیرد. علی بن موسی الرضا در منزل «داوود بن عیسی غازی» اقامت می‌کند و فرزند دو ساله‌اش که در جریان این سفر همراهش بوده‌ است در قزوین به علت بیماری فوت می‌کند و در همان‌جا به خاک سپرده می‌شود و اکنون آستان شاهزاده حسین متعلق به فرزند علی بن موسی الرضا است.

یقعه شاهزاده حسین در عکسی از هارولد وستون | آغاز سده بیستم میلادی
بقعه شاهزاده حسین | نقاشی اوژن فلاندن در سال ۱۲۲۰ خورشیدی
بقعه شاهزاده حسین | نقاشی پاسکال کوست در سال ۱۲۲۰ خورشیدی

کد خبر 246854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =