ملکه الیزابت مجموعه‌اش را به لوور قرض داد | نمایشگاه بزرگ آثار داوینچی در پانصدمین سالمرگ او

موزه لوور به مناسبت پانصدمین سالمرگ لئوناردو داوینچی بزرگترین نمایشگاه مرور آثار این هنرمند نابغه را افتتاح می‌کند که از هم اکنون ۲۰۰ هزار نفر بلیط‌های آن را رزرو کرده‌اند.

چمدان - به گزارش خبرگزاری فرانسه این نمایشگاه بزرگترین مرور آثار لئوناردو داوینچی،‌ هنرمند و دانشمند اهل توسکان ایتالیا و استاد دوره رنسانس است و بیشتر بر آثار نقاشی او تاکید دارد، روز پنجشنبه ۲۴ اکتبر (۲ آبان) گشایش می‌یابد.

این نمایشگاه که ده سال صرف برنامه‌ریزی برای برگزاری آن شده است، شامل ۱۶۲ اثر از داوینچی، از جمله ۲۴ طرح ترسیمی او است که الیزابت دوم، ملکه بریتانیا از مجموعه سلطنتی‌اش آن را به لوور قرض داده است.

موزه بریتانیا، موزه آرمیتاژ سنت‌پترزبورگ روسیه و واتیکان نیز آثاری از داوینچی را به لوور فرستاده‌اند.
این آثار که در «سالن ناپلئون» لوور به نمایش در می‌آیند، شامل ۱۱ نقاشی از ۲۰ نقاشی که قطعا خود داوینچی آنها را کشیده‌است، به همراه طراحی‌ها، دست‌نوشته‌ها، مجسمه‌ها و سایر اشیای هنری مربوط به او می‌شوند.

بازدیدکننده در این نمایشگاه مسیر زمانی زندگی پرماجرای دواینچی را دنبال می‌کند که زیر سرپرستی دوک‌ها، شاهزاده‌ها و شاهان گوناگون از فلورانس و میلان گرفته تا ونیز و رم و نهایتا در سه سال آخر در فرانسه گذشت.
اما جای دو اثر مهم داوینچی در این نمایشگاه خالی است: اولی تابلوی مونالیزا یا لبخند ژوکوند، مشهورترین نقاشی جهان که به خاطر جلوگیری از ازدحام تماشاچیان در جای معمول خود در موزه لوور در «اتاق دولتی» ( Salle des États) باقی می‌ماند. مونالیزا در این محل روی تقریبا ۳۰۰۰۰ بازدیدکننده دارد.

تماشاچیان در پایان مسیر این نمایشگاه که تا ۲۴ فوریه ادامه خواهد داشت، می‌تواند مونالیزا را به صورت تجربه واقعیت مجازی ببینند.
اثر مهم دیگر داوینچی که به نمایش در نخواهد آمد، تابلوی «سالواتور موندی» (منجی جهان)، یک شمایل‌نگاری از عیسای مسیح، است که در سال ۲۰۱۷ به مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار در حراج کریستی به خریداری ناشناس فروخته شد و عنوان گران‌ترین تابلوی نقاشی فروخته‌شده در جهان را به دست آورد.

این نقاشی بحث‌های زیادی را باعث شده است، از جمله برخی از کارشناسان درباره اصالت آن ابراز تردید کرده‌اند و از هنگام فروشش تا به حال نمایش عمومی نداشته است.

قبلا اعلام شده بود که این نقاشی در سپتامبر ۲۰۱۸ موزه لوور ابوظبی به نمایش در خواهد آمد، اما بعدا به دلایل نامعلومی این نمایش به تاخیر افتاد.

کد خبر 246824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =