تصمیم نهایی درباره بنای سوخته میدان تاریخی حسن آباد و تغییر کاربری آن | یراق آلاتی‌ها از بافت تاریخی می‌روند؟

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از تفاهم برای بازسازی بافت تاریخی میدان حسن آباد با مالک این مجموعه خبر داد و گفت: تعریف کاربری فرهنگی برای میدان حسن آباد با توجه به بافت تاریخی آن‌ فرصت مغتنمی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است.

چمدان - برزین ضرغامی‌ با بیان این مطلب افزود: پس از حادثه آتش سوزی میدان تاریخی حسن آباد قرار شد این ساختمان را ظرف مدتی کوتاه مرمت و بازسازی کنیم اما با توجه به اینکه این بافت تاریخی مالک شخصی دارد تصمیم بر این شد تلاش کنیم به جای اینکه شهرداری خودش این کار را انجام دهد، مالک ساختمان اقدامات لازم را انجام دهد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه داد: در همین راستا شورایی متشکل از سازمان زیباسازی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری تهران، شهرداری منطقه ۱۱، دانشگاه تهران و مالک که بخش اعظمی‌ از ملک یعنی بیش از هزار متر مربع از یک هزار و ۳۰۰ متر مربع متعلق به این شخص است تشکیل شد.

درباره میدان حسن آباد بیشتر بدانید: واقعیت‌های یک تصویر جنجالی از میدان حسن آباد تهران | احداث بانک ملی مربوط به قبل انقلاب بوده است | صدای پچپچه جن‌ها در میدانی با هشت گنبد در طهران قدیم!

ضرغامی‌ افزود: جلسات مختلفی برگزار شد و پس از این رایزنی‌ها و هم اندیشی‌ها قرار بر این شد تا بتوانیم از فرصت پیش آمده برای تغییر کاربری این ملک که تا امروز در حوزه یراق‌آلات و وسایل ساختمانی در آن استفاده می‌شده است بهره ببریم.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: در بررسی‌های انجام شده از سوی دانشگاه تهران متوجه میزان تخریب این ملک در گذر زمان شدیم تا بتوانیم این ملک را در آینده و پروژه بازسازی به نقشه اولیه نزدیک و اصالت بخشی این ملک انجام شود.

وی اضافه کرد: نکته بعدی تعریف کاربری فرهنگی برای میدان حسن آباد باتوجه به بافت تاریخی آن‌ فرصت مغتنمی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است تا به مرور سایر بخش‌ها نیز کاربری‌هایی را که به نفع شهر و مردم تهران است برگزینند.

ضرغامی اظهار کرد: این تفاهمنامه با این اهداف امضاء و بخش اعظمی از کار به عهده مالک گذاشته شده و طبیعتاً هزینه‌های بازسازی نیز از سوی مالک تامین خواهد شد اما در بحث طرح و نظارت هم شهرداری و هم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مشارکت خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرتهران درباره آینده این بافت تاریخی گفت: به طور کل بنا بر این است تا کاربری این ملک به فرهنگی تغییر کند و این فرصتی است تا باقی مالکان نیز کاربری خود را به فرهنگی تغییر دهند و از همین طرح الگو بگیرند.

وی درباره زمان بازسازی این ملک تاکید کرد: با توجه به اینکه بازسازی از طریق بخش خصوصی و مالک انجام می‌شود زمان اتمام بازسازی بستگی به سرعت ایشان دارد اما جداره‌های بیرونی که بر عهده شهرداری است به سرعت بازسازی خواهد شد.

ضرغامی افزود: طبیعتاً برای سرعت بخشیدن به امور بازسازی، کارهایی نظیر صدور مجوزهای لازم که برعهده شهرداری است در سریعترین زمان ممکن صورت خواهد گرفت.

+ در این زمینه بیشتر بخوانید: ضلعی که سوخت | روایت تصویری متفاوت از حادثه میدان حسن آباد

به گزارش چمدان، میدان حسن‌آباد که در طول تاریخ نام‌هایی مثل «میدان ملک‌المتکلمین»، «میدان هشت گنبد»، «میدان پهلوی» یا «میدان ۳۱ شهریور» را به خود دیده است در بافت تاریخی تهران در تقاطع خیابان امام خمینی (سپه) با خیابان حافظ و خیابان وحدت اسلامی (خیابان شاهپور) واقع شده‌ است.

میدان حسن‌آباد که پس از انقلاب به «میدان ۳۱ شهریور» تغییر نام یافته بود دوباره به نام «حسن‌آباد» ثبت شد. میدان حسن‌آباد از میدان‌های تاریخی و بخشی از بافت تاریخی و سنتی تهران قاجاری است.

این میدان و ساختمان‌های گنبدی پیرامونش در سال ۱۳۰۹ ساخته و به بهره‌برداری رسید. این مجموعه در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۱۹۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کد خبر 246813

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =