لحظات رویایی یک تالاب رو به نابودی | پرندگانی که برای «بندون» مرثیه می‌خوانند

تالاب بندون گاه به دلیل بارندگی در برخی فصول به زندگی بازمی‌گردد و زیبایی‌های خود را به رخ گردشگران می‌کشد در حالی که در بیشترین مواقع سال خشکسالی را تجربه می‌کند.

چمدان - تالاب بندون یکی دیگر از تالاب‌های زیبای استان خوزستان است که در ۳ کیلومتری شمال شهر ایذه قرار دارد و یک زیستگاه مناسب برای پرندگان است.

تالاب بندون مدت‌ها است که به تالاب فصلی تبدیل شده و فقط در سال‌هایی که بارش وجود دارد برای مدت کوتاهی زیبایی خود را به رخ گردشگران می‌کشد و در بقیه فصول گرفتار خشکسالی می‌شود به طوری که این تالاب در حال حاضر به دلیل بارندگی‌های کم در خطر نابودی قرار گرفته است.

در فصل پاییز یا زمستان این تالاب برای مدتی بسیار کوتاه، بخش کوچکی و حدود یک‌ دهم عرصه اکولوژیکی آن آبگیری و یک ماه یا دو ماه بعد دوباره خشک می‌شود.

تالاب بندون ایذه به غیر از زمان‌هایی که بارندگی موجب آبگیری آن می‌شود به کانون ریزگرد تبدیل شده و چاه‌های متعددی که پیرامون این تالاب حفر شده و همچنین انحراف مسیرهای سیلابی که قبلا به این تالاب سرازیر می‌شدند، علاوه بر شرایط خشکسالی، تالاب بندون را به نابودی کشانده‌اند.  

اگر قصد سفر به ایذه و تالاب بندون را دارید علاوه بر هتل‌های موجود در شهر ایذه، اقامتگاه‌های بومگردی در نزدیکی تالاب وجود دارد که می‌تواند محل اقامت شما باشد. اقامتگاه بومگردی الیما خانه‌ای روستایی واقع درروستای تکاب همجوار تالاب بندون و محوطه باستانی شهسوار در فاصله هفت کیلومتری شهر باستانی ایذه قرار گرفته است.

ویدئویی از بهترین وضعیت این تالاب را در فصل پاییز ببینید. این تالاب مدتی دیگر در اثر خشکی دوباره خشک و کانون گرد و غبار می‌شود.

کد خبر 246781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =