فیلم | سفر به گنج‌ پنهان طبیعت در آفریقا | اینجا صحنهٔ بزرگترین نبرد آفریقا پس از جنگ جهانی دوم بوده است

می‌خواهیم سفری داشته باشیم به آنگولا و منطقه «کواندو کوبانگو» یکی از گنج‌های پنهان طبیعت آفریقا که به یُمن رودهایی که در آن جاری است تنوع زیستی ویژه‌ای دارد.

چمدان - یورونیوز نوشت: نخست به بازدید از بنای یادبود کیتو کواناواله در ۸۰۰ کیلومتری جنوب شرقی پایتخت آنگولا می‌رویم،‌ جایی که صحنهٔ بزرگترین نبرد آفریقا پس از جنگ جهانی دوم بوده است.

«یوآکیم مولون زنو» راهنمای اصلی این بنای یادبود می‌گوید: «نبرد کیتو کواناواله، با وجود تمام تنش‌های بین‌المللی به استقلال آنگولا و نامیبیا انجامید و زمینه‌ساز رهایی آفریقای جنوبی از رژیم آپارتاید نیز شد.»

شهر «کیتو کواناواله» که زمانی در اشغال نیروهای جنگ‌طلب بود حالا فرودگاهی تازه دارد و به کانونی برای گردشگریِ زیست‌محیطی در آنگولا تبدیل شده است. این شهر در کنار مائون در بوتسوانا و آبشارهای ویکتوریا در زیمباوه، مثلث جذابی روی نقشهٔ طبیعت‌گردی آفریقا می‌سازد.

دولت آنگولا روی زیرساخت‌های این منطقه سرمایه‌گذاری کرده است و امروز این منطقه با روستاهایی آرام، مزارع حاصلخیز و تالاب‌هایش در آرامش به‌سر می‌برد.

«ژوآئو سباستیائو» معاون مرکز گردشگری اوکاوانگو می‌گوید: «پروژه‌ای به نام کانزا داریم که محدوده‌ای به وسعت ۹ هزار کیلومتر مربع را در پنج کشورِ آنگولا، بوتساوانا، نامیبیا، زامبیا و زیمباوه شامل می‌شود. هدف پروژهٔ کانزا حفظ تنوع زیستی و جذب گردشگر بین‌المللی است.»

گردش در کواندو کوبانگو را با استفن ون وایک ادامه می‌دهیم. او کارآفرینی است که از نامیبیا به اینجا آمده تا روی یکی از تالاب‌های طبیعی منطقه کوبانگو سرمایه‌گذاری کند. استفن این تالاب دورافتاده را حین پرواز با هواپیما کشف کرده است.

جانوارن خاص و گونه‌های در خطر انقراض هم در این منطقه زندگی می‌کنند و استفن توانسته از تعدادی از آنها عکاسی کند، حیواناتی نظیر اسب و بز وحشی، کَلِ مُرداب، پلنگ، یوزپلنگ، سگ وحشی، غزال آفریقایی و غیره.

استفن ون دایک همه چیزش را در نامیبیا فروخته و به منطقه کوبانگو آمده تا زندگی تازه‌ای را شروع کند. او می‌گوید: «به شوق طبیعت اینجا و برای حفظ حیات وحش این کار را کردم. آنچه اینجا می‌بینید طبیعت واقعی است، یکی از بزرگترین دشت‌های حیات وحش دنیا و این (جابجایی محل زندگی) به زحمتش می‌ارزد.»

کد خبر 246750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =