درهای خانه شاعر لب‌دوخته باز شد | فرخی یزدی ؛ آغاز گردشگر ادبی یزد

خانه موزه فرخی یزدی پس از سال‌ها افتتاح شد تا آغازگر گردشگری ادبی در شهر جهانی یزد شود.

چمدان - فرخی یزدی، شاعر آزادی‌خواه فعالیتش را از نوجوانی در یزد شروع کرده بود. شهری که در آن لبانش را دوختند و سر آخر فرخی را به تنگ آوردند تا پس از ماجرای دوختن دهانش سودای تهران و روزنامه نگاری در پیش بگیرد. ۷ دهه پس از اینکه فرخی یزدی کشته شد و قبرش نیز برای همیشه مخفی ماند، خانه او در شهر یزد به دوستدارانش معرفی شد.

خانه‌ای کوچک با دو حیاط در محل تاریخی شهر یزد، در نزدیکی شازده فاضل محل زندگی فرخی یزدی بوده است. خانه‌ای که هنوز درخت انار کم جانی در حیاط حوض دارش باقی مانده و پس از سال‌ها بی توجهی بالاخره آماده شده تا محلی برای زنده داشت فرخی یزدی باشد.

سال ۸۸، سخن‌دان عموزاده فرخی یزدی به ایران آمد و خانه فرخی یزدی در شهر یزد را به میراث‌ فرهنگی بخشید. خانه‌ای تاریخی که محل تولد فرخی در یزد بوده است. این خانه‌ پس از سال‌ها به میراث فرهنگی بخشیده شد تا نام و میراثی از فرخی یزدی در شهر یزد به جا بماند. سخندان در اینباره به چمدان می‌گوید: تصمیم گرفتم این خانه را به یک نهاد فرهنگی ببخشم تا کاری برای فرخی یزدی کنند. این خانه سال‌ها خانه اجداد و اقوام من بود که همه با فرخی یزدی مبارز و آزادی‌خواه بودند.

۱۰ سال پیش خانه فرخی یزدی به میراث فرهنگی اهدا شد اما مشکلات مختلف سال‌ها مانع بهره برداری این بنا شد. سال‌ها قبل نیز ترکیدگی لوله آب بخشی از خانه را تخریب کرد و خانه فرخی یزدی را در معرض از بین رفتن قرار داد. در سال‌های گذشته تلاش‌های بسیاری برای مرمت و افتتاح موزه‌ای برای فرخی یزدی شد.

مصطفی فاطمی، مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد در این باره به چمدان می‌گوید: مشکلات تامین اعتبار کار افتتاح این موزه را به تعویق انداخته بود. در سال‌های اخیر تلاش شد تا با شهرداری کار مشترکی انجام گیرد اما این اتفاق نیز به دلیل مسائل قانونی نیافتاد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد که دو ماه پیش در جمع خبرنگاران قول افتتاح این موزه را پیش از سالمرگ فرخی یزدی داده بود، می‌گوید: پس از قولی که برای افتتاح این بنا دادیم، از نیروهای امانی تحت اختیار میراث فرهنگی استفاده کردیم و خانه موزه فرخی یزدی در آستانه سالمرگ در شهر یزد افتتاح شد. افتتاح خانه موزه فرخی یزدی آغازی برای گردشگری ادبی و توجه به ظرفیت‌های این حوزه در شهر یزد خواهد بود.

ویدئوی احسان رستمی پور خبرنگار چمدان از این خانه - موزه را در زیر ببینید:

این خانه که حالا با عنوان خانه موزه فرخی یزدی افتتاح شده با استفاده از اسناد، زندگی فرخی یزدی را روایت می‌کند. با این وجود سادگی و باقی نماندن اشیا و وسائلی از فرخی کار را برای راه اندازی این موزه سخت کرده بود  اما تلاش شده است اسناد باقی مانده از فرخی یزدی، زندگی او را روایت کنند و این بنا محفلی برای پرداخت به افکار و زندگی فرخی یزدی شود.

ظرفیت‌های گردشگری ادبی یزد

شهر یزد مأمن ادبا، شعرا و اهل فرهنگ بوده است. با این وجود جنبه گردشگری ادبی این شهر تاکنون کمتر شناخته باقی مانده است. تمرکز گردشگری یزد این روزها روی بافت تاریخی و آثار سرشناس آن است، با این وجود ظرفیت‌های فرهنگی این شهر می‌تواند مسیر جدیدی برای گردشگری در شهر یزد باشد. افتتاح خانه فرخی یزدی نخستین قدم یزد در مسیر گردشگری ادبی محسوب می‌شود. مسیری که در ادامه می‌توان ردش را در بافت تاریخی یزد ادامه داد. زندان محل دوخت شدن لب‌ها فرخی یزدی یکی دیگر از اماکن تاریخی موجود در شهر یزد است که همچنان پا برجاست و می‌تواند به پازل گردشگری‌ شهر یزد اضافه شود.

همچنین قبر مخفی مانده وحشی بافقی از دیگر جاذبه‌های ادبی شهر یزد است که در نزدیکی خانه فرخی یزدی قرار دارد. خانه‌ها تاریخی متنسب به اشخاص سرشناس حوزه فرهنگ و هنر و همچنین یادمان‌ها و گورستان‌های تاریخی یزد نیز از جمله جاده‌های مغفول مانده این شهر هستند که با افتتاح خانه فرخی یزدی می‌توانند وارد چرخه فعالیت و توجه شوند. چرخه‌ای که می‌تواند تورهای شخصیت محور و تاریخ محور را در شهر یزد برپا کند و گردشگران را برای کشف بخش دیگری از داشته‌های یزد به این شهر بکشاند.

تصاویری از این خانه را در زیر ببینید:

تصاویر مراسم افتتاح این خانه موزه را نیز می‌توانید در زیر ببینید:

کد خبر 246743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =