نفوذ آب به زیر مسجد تاریخی ورامین؛ خطر تخریب نزدیک است | بخشی از محوطه مسجد فرو ریخت

بخشی از محوطه مسجد جامع تاریخی ورامین به دلیل نفوذ آب فرو نشست و تخریب شد.

چمدان - مسجد جامع ورامین یا مسجد جمعهٔ ورامین مسجدی قدیمی مربوط به دورهٔ ایلخانی است و یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های شهر ورامین است. ساختن مسجد در دوره سلطان محمد خدابنده آغاز و در دوره پسرش به پایان رسیده‌ است. گچبری‌های این بنا از زیباترین نمونه‌های گچ بری ایرانی هستند.

فرونشست زمین که این روزها با نام شهرستان ورامین همراه شده است این بار مسجد تاریخی این شهر را گرفتار کرد.

بخشی از حیاط بیرونی مسجد جامع تاریخی ورامین به دلیل نشت آب دچار فرونشست شد

ایرنا نوشته است بخشی از حیاط بیرونی مسجد جامع تاریخی شهرستان ورامین در حاشیه باغچه احداث شده در ضلع شمالی به دلیل نشت آب دچار فرونشست شده و چاله ای در حیاط و ورودی دفتر میراث فرهنگی ایجاد شده است.

این فرونشست به دلیل فاصله با بنای اصلی این مسجد تاریخی آسیبی به آن نزده است. البته آثاری از رطوبت بر سنگفرش های مقابل مسجد جامع ورامین مشاهده می‌شود که می‌تواند یک هشدار باشد.

سال گذشته نیز در حین عملیات بهسازی محوطه بیرونی مسجدجامع ورامین توسط شهرداری، لوله اصلی انتقال آب ورامین دچار شکستگی شد و با نفوذ آب، دیواره شمالی محوطه مسجد فروریخت.

ژیلا خدادادی رئیس دفتر میراث فرهنگی ورامین در این زمینه می‌گوید: چند اصله درخت کهنسال و یک باغچه از سال‌ها قبل در حاشیه ضلع شمالی مسجد جامع قرار دارند که بر اثر آبیاری، آب در خاک اطراف حیاط مسجد نفوذ کرده است. عصر امروز با مشاهده ترک خوردگی در سنگفرش حاشیه این باغچه، موضوع مورد بررسی قرار گرفت اما به یکباره، سنگفرش‌ها فرو رفت و گودالی به وجود آمد.

وی با بیان اینکه آثاری از ترک خوردگی در امتداد این فرونشست وجود دارد که احتمال نفوذ آب به سایر مناطق محوطه مسجد را نشان می‌دهد گفت: نفوذ آب به زیر مسجد خطرات بسیاری را برای این بنای مهم تاریخی به همراه دارد.

نفوذ آب به زیر مسجد تاریخی ورامین خطرات بسیاری را برای این بنای مهم تاریخی به همراه دارد

خدادادی گفت: با توجه به این که آبیاری درختان می تواند خطر نفوذ آب به سایر بخش های مسجد را به همراه داشته باشد، از کارشناسان امر و مسئولان شهرداری درخواست می شود تا ضمن بررسی میزان نفوذ آب، زمینه جابجایی درختان را فراهم کنند.

کد خبر 246734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =