ماجرای جنجالی مانور آتش نشانی در یک قلعه تاریخی | واکنش شهردار: حرف‌های آن آقا کذب است؛ دنبال انتخابات است | میراث فرهنگی: مجوز نداشتند اما ...

مانور آتش‌نشانی در یک قلعه تاریخی اطراف شهر عشق آباد طبس که بدون استعلام و مجوز از میراث فرهنگی برگزار شده بود با انتشار فیلمی در فضای مجازی جنجالی شد.

چمدان - در کمتر از دویست سال پیش فردی به نام خدابخش رمضان در این محل واقع در منطقه‌ای که به جلگه دستگردان معروف بود برای بیرون آوردن آب، چاله‌ای و سپس قناتی حفر کرد و با توجه به بالا بودن آب‌های زیرزمینی در این نقطه، آغاز به کشاورزی کرد و از آن قنات کوچک، روستایی ساخت که مرکز بخش و سپس شهر عشق‌آباد را تشکیل داد.

رباط بادام تک در مسیر شهر عشق آباد طبس قرار دارد. از این روستای سرسبز به جز دیوارهای  گلی و آثار به جا مانده از یک قلعه باشکوه چیزی به جا نمانده است.

شهرداری عشق آباد یک روز بعد از روز آتش‌نشان تصمیم می‌گیرد مانوری متفاوت را برگزار کند و به همین دلیل یک بنای تاریخی را برای این مانور متفاوت انتخاب می‌کند.

شهردار عشق آباد و ماجرای مانور در قلعه تاریخی ؛ قبول دارم اشتباه کردیم

محمود ملکی شهردار عشق آباد طبس می‌گوید:  هر ساله جلوی آتش‌نشانی مراسمی می‌گرفتیم لاستیکی آتش می‌زدیم، ماشین می‌آمد و خاموش می‌کرد که خیلی سنتی شده بود لذا امسال خواستیم مانور را متفاوت برگزار کنیم. 

وی به دلایل انتخاب یک قلعه تاریخی اشاره می‌کند و می‌گوید: خواستیم توان نیروهای آتش‌نشانی را بهتر بشناسیم و به این بهانه قلعه «بادام‌ تک» را معرفی کنیم و مسئولان هم از وضعیت قلعه در آن روز بازدید کنند. 

شهردار عشق آباد با بیان اینکه از ثبت ملی بودن قلعه بادام تک مطلع بودیم و هدفمان غیر از مانور، شناساندن این بنای تاریخی بود در تشریح این مانور می‌گوید: مانور به شکلی بود که یک لاستیک بیرون از قلعه روشن شد و در داخل قلعه نیز خار و خاشک موجود در فضا به همراه یک لاستیک را در فضایی که سقف و دیوارهایش فروریخته بود آتش زدیم که بیننده در فیلم تصور کند آتش در یک فضای محصور است. از آنجایی که فاصله عشق آباد تا محل قلعه حدود هفت کیلومتر است خودروهای آتش‌نشانی در محلی نزدیک‌تر مستقر شدند و بعد از شروع آتش به فاصله ۲ دقیقه به سر صحنه رسیده و آتش را خاموش کردند. 

وی با تاکید بر اینکه هیچ خسارت و اتفاق خاصی در این مانور برای بنای تاریخی قلعه بادام تک رخ نداده است اضافه می‌کند: فردی که با شهرداری مشکل داشته و از کاندیداهای سابق شورای شهر بوده و همیشه دنبال چنین سوژه‌هایی برای طرح در انتخابات بعدی شورا است از فیلم اصلی منتشر شده سوء استفاده کرده است. 

شهردار عشق آباد با اشاره به اینکه میراث فرهنگی طبس از محل بازدید و اعلام کرده خسارتی به بنا وارد نشده است به ایرنا می‌گوید: در فیلم منتشر شده از طریق فضای مجازی  گفته شده که از حرارت آتش طاقچه‌ها فروریخته و قسمتی از ساختمان تخریب شده است ؛ این اظهارات کذب است و از فرد منتشر کننده فیلم شکایت کرده‌ایم.

ملکی با اشاره به اینکه قسمت‌هایی از این بنای تاریخی در گذشته فرو ریخته و این موضوع ارتباطی به مانور ندارد می‌گوید: متاسفانه قبل از مانور از میراث فرهنگی استعلام نگرفتیم و این اشتباه بزرگ ما بوده است و می‌پذیریم. میراث فرهنگی نیز می‌تواند شکایت کند و اگر خسارتی وارد شده اعلام کند تا پرداخت کنیم.

ویدئوی منتشر شده از این حادثه را در زیر ببینید:

میراث فرهنگی طبس: مجوزی از ما نگرفتند اما ...

رسول بهبهانی مدیر میراث فرهنگی طبس نیز با اشاره به اینکه قدمت قلعه تاریخی بادام تک به دوره قاجار مربوط می‌شود گفت: این اثر سال در ۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است اما دوری این مکان از طبس و همچنین ارزش تاریخی آن باعث شده است عده‌ای با طمع یافتن اموال فرهنگی دست به تخریب و حفاری‌های غیرمجاز در کف و طاقچه‌های بنا بزنند. ضمن اینکه میراث فرهنگی طبس تنها ۲ نیروی یگان حفاظت دارد و نصب دوربین مدار بسته به دلیل اینکه برخی بناها از مرکز شهرستان دور بوده و امکان اتصال اینترنت نیست توجیه ندارد. 

وی با تاکید بر اینکه هرگونه اقدام در بناهای تاریخی نیاز به استعلام و مجوز میراث فرهنگی دارد که در این مانور مجوزی از ما دریافت نشده است افزود: مانور آتش نشانی به معنای وقوع آتش سوزی در بنا نبوده است. صرفا این مانور آتش زدن یک لاستیک بوده که بعد از حدود ۲ دقیقه خاموش شده لذا هیچ گونه خسارتی به بنا وارد نشده است. 

معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی: برگزاری چنین مانورهایی پیگیری حقوقی دارد

علی شریعتی منش معاون اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی نیز با این تاکید که برگزاری هرگونه  مانور دربنای تاریخی یا بافت‌های تاریخی خلاف قانون است به ایرنا گفت: چند سال پیش مشابه چنین اتفاقی در اصفهک افتاد که مانع شدیم و به هر حال انجام مانورهای بحران در بناهایی که عمدتا خشت و گلی هستند احتمال تخریب را بالا می‌برد. 

وی تاکید کرد: با توجه به منع قانونی، برگزاری چنین مانورهایی پیگیری حقوقی دارد و اگر خسارتی گزارش شود قطعا جریمه در پی خواهد داشت.  

کد خبر 246615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =