تاریخ پنهان لیسترها پشت چنارهای تجریش | ماجرای هتل راننده احمد شاه و باجناق رضاشاه که به برادرکشی ختم شد | هتل فرد را متر به متر اجاره داده‌اند!

هتل فرد دقیقا کنار میدان تجریش نشسته است اما کمتر کسی متوجه حضورش می‌شود.

چمدان - تقاطع تجریش - ولیعصر این روزها پاتوق است. بوی قهوه و سرخ کردن همبرگر مشام‌ را پر و گعده‌های متفاوت آن حوالی آدم را متعجب می‌کند. میدان تجریش هر روز شلوغ‌تر می‌شود. چنارهای تقاطع سعدآباد و تجریش در ورودی خیابان ولیعصر سر حالند و بر بنای عظیم پشت‌شان سایه انداخته‌اند. رهگذران و اهالی پاتوق‌ها،  مشتریان ساختمانی هستند که از تاریخ آن کمتر کسی خبر دارد.   

هتل فرد یکی از هتل‌های قدیمی تهران پیش از این پنجره‌هایش به سر پل تجریش و امامزاده صالح باز می‌شده است. هتلی کوچک و دنج نبش محلی که این روزها میدان تجریش نام دارد. هتل فرد مالکی سرشناس دارد. احمد میرسپاسی معروف به احمد لیستر، راننده احمد شاه و رضاخان بوده است. راننده شخص اول مملکت بودن در دوره قاجار و پهلوی اول راه را برای پیشرفت احمد میرسپاسی باز کرده بود تا جایی که رئیس قورخانه و باجناق رضاشاه شود.  

احمد میرسپاسی وارد کننده محصولات شرکت انگلیسی لیستر شد و نام خود را احمد لیستر گذاشت. او آرام آرام به یکی از ثروتمندان تبدیل شد و نشانه ثروتش زمین تقاطع سعدآباد و ولیعصر است. زمینی که اگر طرح‌ها رضاخانی ادامه داشت، قرار بود جزئی از کاخ سعدآباد باشد. با این وجود تاریخ طور دیگری رقم خورد و رضاخان سال ۱۳۲۰ از ایران رفت تا لیستر در همان دهه ملک خاص خود را تبدیل به هتل فرد کند. هتلی که حالا حتی در ذهن تجریشی‌های قدیم کم رنگ شده و آن را فقط با نام رستوران گوشواره طلایی به خاطر می‌آورند.

لیستر ملاک بزرگی شد و خواهر ملکه توران را به همسری گرفت. اقدامی که او را باجناق رضاشاه کرد و رابطه فامیلی او با دربار برقرار شد. فرخشاد و فرامرز لیستر پسران احمد اما نام خانواده لیستر را به شکل دیگری در تاریخ برجای گذاشتند و ماجرایی را رقم زدند که شاید سر منشاء این فراموشی و پنهان شدن میراث لیسترها باشد.  

 دو برادر بر سر اموال پدر درگیر شدند و فرخشاد، پسر بزرگ لیستر به دست فرامرز پسر کوچک کشته شد. جنازه برادر را در باغی در ونک رها کردند و یکسال ناپدید شدن فرخشاد سوژه رسانه‌ها بود. برخی نوشته‌اند که احمد لیستر به فرامرز وعده داده بود که اگر حقیقت را بگوید ملک هتل فرد را به او می‌بخشد. لیستر اما وقتی از برادرکشی پسرانش آگاه شد تمام املاکش را وقف کرد.  

ملک هتل فرد این روزها همچنان در تقاطع خیابان سعدآباد و ولیعصر در کنار میدان تجریش قرار دارد. پشت درختان قدیمی و بزرگ چنار تابلویی وجود دارد که کمتر کسی متوجه آن می‌شود. روی این تابلو نوشته شده که این ملک مذکور موقوفه احمد میرسپاسی است. ملکی که این روزها دیگر شکل و شمایل هتل ندارد و متر به متر آن تجاری سازی شده است.  

کد خبر 246590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =