اظهارات متفاوت محسن هاشمی درباره احزار هویت به جای احراز نسبت در هتل‌های کشور | آمار سفر خارجی مردم نصف شد؛ موانع داخلی را برداریم

چمدان: محسن هاشمی در روز جهانی گردشگری و در آستانه روز تهران اظهاراتی را در برج میلاد تهران مطرح کرد که بخشی از این اظهارات درباره مشکل جذب توریست و گردشگر داخلی و خارجی در ایران بود.

[related-post id="246446"]

وی وابستگی به نفت و محدودیت‌های ایدئولژیک و بعضا سلیقه‌ای و افراطی را مانع توسعه گردشگری در ایران دانست  گفت: در حالی که ایران با 24 اثر ثبت شده جهانی در یونسکو، جزء 10 کشور برتر جهان به لحاظ دارا بودن جذابیت‌های معماری، فرهنگی و طبیعی است اما از نظر تعداد گردشگر و میزان دریافتی از صنعت توریسم در جایگاه مناسبی قرار ندارد.

رئیس شورای شهر به آمار کاهش سفرهای خارجی ایرانی‌ها در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال 1396 تعداد گردشگران خروجی (ایرانیان توریست) 10 میلیون نفر و تقریبا دو برابر گردشگران ورودی به ایران بود و با کاهش ارزش پول ملی، این دو رقم در سال گذشته تقریبا مساوی و به بیش از هفت میلیون رسیده است.

وی افزود: اگر آمار زائران اربعین را از گردشگران خروجی حذف کنیم در شرایط فعلی آمار سفرهای خارجی ایرانیان کاهش چشمگیری پیدا کرده و به نصف دو سال قبل رسیده است.

هاشمی یکی از موانع اصلی جذب گردشگر در ایران را سیاهچاله بودن کشور به لحاظ زیرساخت‌های ارتباطی است و گفت: توریست خارجی نمی‌تواند مانند سایر کشورهای هدف به راحتی به خدماتی نظیر وسایل نقلیه، هتل، برنامه‌های فرهنگی وهنری و ... دست پیدا کند.

رئیس شورای شهر تصریح کرد: موضوع دوم محدودیت‌های ایدئولژیک است که قابل بحث توسط دستگاه‌های مسئول و فقهاست که آیا ما جهت تقویت صنعت گردشگری، در مورد صنعت توریسم چه راهکاری می‌توانیم ارائه کنیم؟ به طور نمونه ایران ظرفیت میزبانی صد میلیون سفر ترانزیت هوایی را دارد و این میزان سفر، درآمد هنگفت و بسیار کم هزینه‌ای را برای کشور دارد اما با شرایط فعلی ما قادر به استفاده از این ظرفیت نیستیم و نیازمند راهکار فقهی و مدیریتی هستیم که بتواند مصالح کشور را در چارچوب اصول و محکمات شرعی تامین کند.

محسن هاشمی تاکید کرد: البته موانع داخلی ما مربوط به توریست‌های خارجی نیست. یکی از مسایل ما در هتلینگ و اقامت گردشگران داخلی مساله احراز نسبت است در حالیکه به لحاظ انتظامی و امنیتی و قضایی، ما در مورد احراز هویت الزام داریم نه احراز نسبت و زمانی که ما به دلیل مصالح صنعت گردشگری و اقتصاد ملی، مهر ورود و ویزا را از فرایند ترددات به کشور حذف می‌کنیم، چرا نباید در مورد احراز هویت به جای احراز نسبت، بتوانیم تصمیم بگیریم.

وی اضافه کرد: با توجه به کاهش ارزش پول ملی و منویات مقام معظم رهبری که سفرهای خارجی بی‌دلیل را در این شرایط ارزی، به مصلحت نمی‌بینند ما می‌توانیم از طبیعت وزیرساخت‌ها و امکانات موجود در کشور برای جایگزینی سفرهای گردشگری داخلی به جای خارجی استفاده کنیم و این موضوع نیاز به کاهش هزینه‌های اقامت و تسهیل در گردشگری داخلی دارد.
کد خبر 246522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =