ولایتی: بافت‌های تاریخی به بهانه‌ نوسازی بافت‌های فرسوده تخریب نشوند

چمدان: علی اکبر ولایتی در جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران پس از طرح ساخت بنای یادبود بزرگان و مفاخر فرهنگ و تمدن اسلام و ایران با همکاری وزارت کشور گفت: بیشتر شهرهای ایران چندین دانشمند و چهره برجسته علمی و فرهنگی دارند و باید این موضوع مورد توجه و در ساخت بناها، معماری مربوط به آن منطقه و شهر مبنای کار قرار گیرد.

رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی به لزوم حفظ بناهای تاریخی موجود در شهرهای کشور اشاره کرد و یادآور شد: در ساخت بناهای جدید و مورد نیاز، حتماً باید هماهنگی و همخوانی با ساختمان‌های تاریخی مورد توجه قرار گیرد.

ولایتی گفت: غربی‌ها مدعی هستند تمدن و علم از یونان آغاز شده ولی تحقیقات نشان می‌دهد چین، هند و برخی کشورها هم دارای سابقه علمی و فرهنگی عمیق هستند.

وی خاطرنشان کرد: تاریخ‌نگاری رسمی غرب در زمینه علم مدعی است که فقط تمدن یونان و تمدن غرب جدید سابقه علمی دارند و تمدن ایران پس از ورود اسلام توانست دستاوردهای فراوانی در عرصه فرهنگ و علم داشته باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: موضوع تمدن موضوع جهانی و جنبه سرزمینی آن فرعی است. تمدن اسلامی تمدنی عدالت‌خواه، مساوات طلب، بخشنده، اخلاقی و دارای سعه ‌صدر است.

ولایتی خاطرنشان کرد: پیش از اسلام تعلیم، آموزش و امور دانش آموزی یک موضوع طبقاتی بود که در شاهنامه فردوسی هم به این موضوع اشاره شد ولی در تمدن اسلامی در این زمینه هیچ تبعیض و محدودیتی وجود ندارد.
کد خبر 245944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =