«سراوان» روستایی از توابع بخش سنگر شهرستان رشت است. این روستا که در اراضی حد فاصل کوه و جلگه واقع شده است از شرق به رودخانه سفیدرود و از غرب به جاده رشت - قزوین محدود می‌شود.

سراوان یکی از روستاهای تاریخی و کهن استان گیلان است. کاروانسرای سراوان (لات) معروف به کاروانسرای شاه عباسی متعلق به دوره صفوی در قسمت جنوبی روستا واقع شده است.

چشم‌انداز شالیزارها، جنگل‌ها، حواشی رودخانه‌ها، ارتفاعات و دامنه‌های سرسبز بخش کوچکی از زیبایی‌های سراوان است. جنگل‌های انبوه و متراکم سوزنی برگ پارک سراوان با وسعتی در حدود ۱۴۵۰ هکتار در غرب روستا گسترده شده‌اند

متاسفانه از سال 1363 در منطقه جنگلی سراوان اقدام به دفن زباله شده است. این مکان دفن زباله در 15 کیلومتری رشت قرار دارد. زباله شهرهای رشت، فومن، شفت، صومعه سرا، خشک‌یبیجار، کوچصفهان و لشت نشا در این جنگل رویایی دفن می‌شوند.

نفس جنگل‌های سرسبز منطقه سراوان شهرستان رشت که بیش از سه دهه است با انبوهی از زباله انباشته شده به شماره افتاده و با وجود وعده دو سال پیش مسئولان مبنی بر رسیدگی به این معضل، همچنان شیرابه‌های ناشی از این حجم از زباله و دفن غیراصولی آنها در دل جنگل، هم سلامت اهالی منطقه و هم ادامه حیات جنگل را تهدید می‌کند. روزانه بین 800 تا 1000 تن زباله به این منطقه انتقال داده می‌شود.

تصاویری تلخ از جنگل سراوان در گیلان را ببینید:
 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


عکس‌ها: ایرنا

کد خبر 245943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =