چمدان:  میدان حسن‌آباد از میدان‌های تاریخی و بخشی از بافت تاریخی و سنتی تهران قاجاری است که در سال ۱۳۰۹ به بهره‌برداری رسید. این مجموعه در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۱۹۷۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حدود دو ماه پیش آتش سوزی گسترده‌ای در این میدان تاریخی رخ داد که خسارت زیادی به بناهای تاریخی این میدان وارد کرد و دو گنبد آن نیز تخریب شدند. با وجود تذکرات متعدد درباره تغییر کاربری مغازه‌ها و انبارهای این میدان تاریخی دوباره صبح امروز پنجم مهر ماه یکی از مغازه‌ها حریق شد.

سید جلال ملکی سخنگوی آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در این باره گفت: آتش سوزی ساعت ۵:۴۰ صبح امروز در ضلع شمال شرقی میدان حسن آباد روی داد.

وی افزود: محل آتش سوزی مغازه‌ای به وسعت حدود ۱۵ متر دارای ۲ و نیم طبقه بود که در قسمت بالایی آن نیز انباری به وسعت حدود ۵۰ متر مملو از کالا وجود داشت.

ملکی با بیان اینکه دود زیادی از داخل مغازه به بیرون متصاعد می‌شد گفت: آتش در قسمت همکف کاملا شعله‌ور و به بخش‌هایی از نیم طبقه بالایی نیز سرایت کرده بود. آتش نشانان در مغازه را باز کردند، مشغول عملیات شدند و  پس از دقایقی موفق شدند آتش را خاموش کنند.

وی با بیان اینکه اطفای این آتش بدون مصدومیت به پایان رسید به ایرنا گفت: کارشناسان آتش نشانی در حال بررسی علت وقوع این آتش سوزی  هستند.

به گزارش چمدان، میدان حسن‌آباد که در طول تاریخ نام‌هایی مثل «میدان ملک‌المتکلمین»، «میدان هشت گنبد»، «میدان پهلوی» یا «میدان ۳۱ شهریور» را به خود دیده است در بافت تاریخی تهران در تقاطع خیابان امام خمینی (سپه) با خیابان حافظ و خیابان وحدت اسلامی (خیابان شاهپور) واقع شده‌ است. میدان حسن‌آباد که پس از انقلاب به «میدان ۳۱ شهریور» تغییر نام یافته بود دوباره به نام «حسن‌آباد» ثبت شد.

[related-post id="34821"]

[related-post id="238307"]
کد خبر 245849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =