چمدان: برگزاری نمایشگاه ایران مهد تمدن در موزه آلیکانته  اسپانیا آغاز همکاری مشترک موزه ملی ایران و اسپانیا برای برگزاری نمایشگاه‌های مشترک بود. حالا پس از بازگشت آثار ایرانی از اسپانیا، آثار موزه آلیکانته اسپانیا مهمان موزه ملی ایران شدند.


محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور   نشست خبری برگزاری این نمایشگاه گفت: برگزاری این نمایشگاه در موزه ملی ایران یک کار ارزشمند است و با همکاری بسیار خوب دو موزه ملی ایران و آلیکانته اسپانیا صورت گرفته است و خوشبختانه امروز شاهد افتتاح این نمایشگاه هستیم.


او افزود: موزه‌ها محلی برای تجلی احساسات و اعتقادات هستند و می‌توانند به صلح و دوستی بین کشورها کمک کند و برگزاری نمایشگاه‌های مشترک می‌تواند نشان دهنده عزم کشورها در خصوص صلح و دوستی باشد. این نگاه و رویکرد نمایشگاه‌های دو جانبه از پنج سال پیش شروع شد و با کشورهای مختلف ادامه یافت و این ششمین نمایشگاه دوجانبه‌ای است که در موزه ملی ایران برگزار می شود و این گونه فعالیت ها در آینده نیز ادامه دارد.


او افزود: این دیپلماسی فعال فرهنگی باعث شده در حوزه های دیگر از جمله استرداد اموال فرهنگی‌تاریخی شاهد اتفاقات خوبی باشیم که در روزهای آینده نیز خبرهای خوشی از استرداد اموال تاریخی خواهیم شنید و بسیار خوشحال هستم که از طریق دیپلماسی فرهنگی شاهد اتفاقات بسیار خوب در کشور هستیم.


ادوارد لوپز بوسکتس، سفیر اسپانیا در ایران نیز در این نشست خبری در سخنانی با اظهار خرسندی از برگزاری این نمایشگاه در محل موزه ملی ایران گفت: ارتقای سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یک اتفاق بسیار مهم است، چراکه ایران با این گسترده تنوع فرهنگی و تاریخ و تمدن غنی، نیازمند این بود که دارای یک وزارتخانه باشد تا با اعتباری مشخص به‌طور تخصصی به موضوعات گردشگری و میراث فرهنگی بپردازد، این اتفاق را به دکتر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران تبریک می گویم. اسپانیا و ایران از لحاظ سیاسی و نیز از لحاظ فرهنگی ارتباط بسیار خوبی دارند، در خصوص همکاری فرهنگی یک عنصر اصلی وجود دارد و آن میراث فرهنگی است که باید این موضوع را به سایر کشورها نیز انتقال دهیم.


سفیر اسپانیا در ایران افزود: درخصوص موزه ملی ایران باید به شهرت جهانی این موزه اشاره کنم که یکی از موزه های مهم جهان است. انعطاف بالا و ظرفیت موزه آلیکانته نیز باعث شد تا امروز شاهد افتتاح نمایشگاهی از آثار اسپانیا در ایران باشیم. گرایش کلی که در حوزه تبادلات فرهنگی وجود دارد، برگزاری نمایشگاه‌های عکس است اما کار ارزشمند و بسیار سخت جابة‌جایی اشیای تاریخی باعث شده تا امروز شاهد برگزاری نمایشگاه باستان‌شناسی اسپانیا در محل موزه ملی ایران باشیم که به معرفی تمدن اسپانیا می‌پردازد.


جوزف آلبرت کورتس مدیرعامل بنیاد مارک و رئیس موزه باستان شناسی آلیکانته اسپانیا نیز در این نشست خبری گفت: برگزاری نمایشگاهی با این عظمت و بزرگی به نوع خود یک مراسم بزرگ و به‌یادماندنی است. این نمایشگاه احساس شعف در من ایجاد می‌کند و برگزاری این نمایشگاه می‌تواند به تعاملات فرهنگی ایران و اسپانیا کمک کند.


او افزود: نمایش اشیای تاریخی اسپانیا امروز در یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین موزه‌های دنیا یعنی موزه ملی ایران به نمایش در‌می‌آید که مهم‌ترین پیام آن دوستی است. ایران، هلند و اسپانیا به‌خاطر برگزاری نمایشگاه‌های موزه‌ای، اشتراکات فرهنگی بیشتری پیدا کرده اند و امروز برگزاری این نمایشگاه یک اعتماد دو جانبه بین ایران و اسپانیا به وجود آورده است.



او ادامه داد: در نمایشگاه ایران در اسپانیا که به‌مدت پنج ماه برگزار شد، شاهد بازدید 100 هزار بازدید کننده بودیم. اعتقاد من بر این است که ایران و اسپانیا روابط فرهنگی خوبی با یکدیگر داشته‌اند. جوی که در نمایشگاه ایران در اسپانیا به وجود آمد باعث شد تا ما فاصله‌ها را طی کنیم و با کشور بزرگی به نام ایران بیش از پیش آشنا شویم و نمایشگاه باستان شناسی اسپانیا را در موزه ملی ایران برگزار کنیم.


رئیس موزه باستان‌شناسی آلیکانته اسپانیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: این یک تمایل دو جانبه بین دو طرف است که این نمایشگاه به آینه برای نشان دادن ارتباطات فرهنگی دو کشور باشد. در موزه ملی ایران و موزه آلیکانته، دنباله‌روی تمدن‌ها از یکدیگر دیده می‌شود، در این نمایشگاه‌ها و موزه‌ها می‌توانیم اشیای مختلفی را ببینیم حتی برخی از این اشیا در جنگ بین تمدن ها به کار رفته است اما امروز شاهد این هستیم که در فضای صلح و دوستی و به شکلی صلح جویانه در کنار هم به نمایش در آمده است. نمایشگاه موزه باستان شناسی آلیکانته اسپانیا در تهران ادامه‌دهنده روابط شکوهمند ایران و اسپانیا است و از طرف خودم از مسئولان ایران برای برگزاری این نمایشگاه در تهران قدردانی می کنم.


مانوئل اولیسنا دومنک مدیر فنی موزه باستان شناسی آلیکانته اسپانیا نیز در این نشست خبری گفت: «سطح تخصصی و حرفه ای بودن نیروهای موزه ملی ایران در نمایشگاه ایران در اسپانیا و نمایشگاهی که قرار است از اسپانیا در ایران از امروز افتتاح شود، کاملا مشخص و محرز است.»


او گفت: این اشیا به عنوان نمونه هایی از تاریخ و تمدن آلیکانته به شمار می رود و این تاریخ مدیترانه و تاریخ اسپانیا را به ما نشان می دهد و می توانیم گذر تاریخ را در تمدن های مختلف می توانیم از نزدیک ببینیم.


او ادامه داد: از طریق این اشیا می توانیم شیوه های زندگی مردمان در دوران مختلف را در ذهن خود تصور کنیم. برای ما این یک افتخار است که توانسته ایم این نمایشگاه را در موزه ملی ایران به نمایش بگذاریم تا از این طریق بازدید کنندگان بیش از پیش با تمدن و تاریخ اسپانیا آشنا شوند همان طور که بازدید کنندگان از نمایشگاه ایران در اسپانیا نیز از نزدیک با تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران آشنا شدند.


این نمایشگاه از 1 مهر ماه تا 26 فروردین 99 در سالن نمایشگاه‌های موزه ملی ایران برپاست. هزینه بلیت این نمایشگاه 5 هزار تومان اعلام شده است.
کد خبر 245310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =