شما چند سال دارید؟ مستاجر هستید؟ هنوز ازدواج نکرده اید؟ اما ما می دانیم شمایی که الان مخاطب متن ما هستید بزرگ شده و دوران کودکی را پشت سر گذاشته اید به حدی رسیده اید که باور دارید با یک قلم و کاغذ دیگر نمی شود شکل یک خانه را کشید و دلخوش کرد که صاحبخانه شده اید. حتی اگر بالای خانه نقاشی شده دودکش بگذارید و چند خط منحنی دار بالای آن بکشید و دود از آن بیرون بدهید باز اجاق این خانه گرم نخواهد شد. این روزها وام های مسکن طرح های دوران کودکی شما را به واقعیت تبدیل خواهند کرد.



تسهیلات

بانک مسکن چون با شرایط اقتصادی و زندگی مشتریان خود به خوبی آشناست طرحی ویژه زوجین آماده کرد به نام تسهیلات زوجین که وقتی وارد سایت بانک مسکن شوید در منو آن با این نام روبرو می شوید و می توانید فایل پی دی اف آن را دانلود کرده و شرایطش را با وضع خودتان بسنجید.

یکم

بانک مسکن برای پرداخت کمک هزینه‌ مسکن، چندین وام مختلف ارائه می‌دهد. یکی از این وام‌ها، وام مسکن یکم است که این وام حدود سه سال است مورد تصویب شورای پول و اعتبار واقع شده است و به صورت تسهیلات انفرادی و زوجین برای خرید خانه پرداخت می‌شود و همچنین از طریق بانک مسکن در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وام یکم چیست؟

در تسهیلات پس انداز وام یکم می‌گویند این وام مخصوص خانه اولی‌هاست، شاید برایتان سوال باشد که منظور از خانه‌ اولی‌ها چه کسانی هستند؟ منظور از این مسئله این است که متقاضی نمی‌تواند قبل از دریافت تسهیلات وام یکم، از سایر وام‌های مسکن استفاده کرده باشد.

اینجا، آنجا

این وام به صورت انفرادی و زوجین پرداخت می‌شود. برای مناطق جغرافیایی و وضعیت مجرد یا متاهل بودن افراد مبلغ متفاوتی پرداخت می‌شود که برای انفرادی و در تهران، 80 میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهر‌هایی که جمعیت آن‌ها بالای 200 هزار نفر جمعیت دارد تا 60 میلیون و در منطقه‌های دیگر تا 40 میلیون تعریف شده است.

میزان سود

میزان سود بازپرداخت وام مسکن یکم 9/5% و حداکثر زمان برای بازپرداخت آن 12 سال است. مثلا برای فردی که وام 80 میلیون تومانی دریافت کرده است ماهانه حدود 930 هزار تومان قسط در نظر گرفته می‌شود و در مجموع 54 میلیون سود برمی‌گرداند. همچنین سود وام 160 میلیونی نیز 128 میلیون تومان است و قسط‌های آن 2 میلیون تومانی خواهد بود.

اگر

اگر سخت است در سالهای اول که وام مسکن گرفته اید با مبلغ بالا باز پرداخت داشته باشید بانک برای شما یک امتیاز در نظر گرفته است. بازپرداخت پلکانی را انتخاب کنید و در سال های اول مبلغ قسط های شما کم است با گذر چند سال مبلغ روند پلکانی طی می کند و زیاد می شود. این هم روش خوبی می باشد چون در چند سال اول که شما در شُک وام گرفتن هستید و هنوز عادت نکرده اید به روند جدید مالی زندگیتان، کمک بزرگی به شما است.

ضامن خوب

ضامن، جزء لاینفک وام است. اگر نمی خواهید تعداد ضامنین شما زیاد شود به زحمت بیفتید یک ضامن خوب انتخاب کنید. حالا مشخصه یک ضامن خوب چیست؟ ضامن را با مبلغ وامتان بسنجید. مبلغ سررسید قسطتان را که فهمیدید باید ضامنی پیدا کنید که سه برابر مبلغ سررسید قسط شما درآمد ماهانه داشته و فیش حقوقی اش فقط آماده کپی کردن و تحویل بانک دادن باشد.

محدودیت

وام مسکن یکم فقط به افرادی که قصد خرید خانه در شهر را دارند تعلق می گیرد. افرادی که قصد خرید در اطراف شهر یا روستا دارند در دریافت این وام محدودیت دارند حتی اگر واجد تمام شرایط دریافت وام فوری باشند.

قانون

باید ببینیم قانون در مورد وام ازدواج چه می گوید. طبق اصل ۴۳ قانون اساسی، دولت موظف است امکانات لازم برای تشکیل خانواده را به عنوان یک نیاز اساسی تامین نماید؛ در این راستا، تنها سیاست قابل توجه کشور طی سال های اخیر، اعطای وام قرض الحسنه ازدواج بوده است.

بهانه

افراد دارای شرایط ثبت‌نام وام ازدواج می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت نام به نشانی https://ve.cbi.ir مراجعه کنند. بانک مرکزی با تاکید بر اینکه 16 بانک دولتی و خصوصی تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت می کنند اعلام کرد: متقاضیان وام ازدواج که به شعب بانک ها مراجعه کرده‌اند، حداکثر طی دو ماه باید مدارک خود را تکمیل کنند. بهانه دست دولت ندهید و در اولین ضرب العجل مدارک و ثبت نامتان را کامل کنید که بعد از این دو ماه اگر مدارکتان را کامل نکرده باشید درخواست شما برای همیشه منتفی می شود و وامی به شما تعلق نخواهد گرفت.

پس دادن

وام چه وام مسکن باشد چه وام ازدواج یا در کل هر وامی که شما بگیرید باید حساب پس دادنش را داشته باشید. این دیگر مثل مهر بستن نیست که بگویید که  " کی داده کی گرفته.! " خیالتان راحت که وام را داده اند پس هم گرفته اند. پس ندهید با زور ضامن راضیتان خواهند کرد که با این قاعده، بانک شوخی ندارد.
کد خبر 245197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =