چمدان: خانه تاریخی مومنان شهر قزوین در محله دباغان قرار گرفته و با وجود ثبت ملی در سال گذشته، وضعیت مناسبی ندارد و در آستانه نابودی است. این خانه متعلق به خاندان مومنان معماری دوره پهلوی اول دارد و از سال گذشته و پس از ثبت ملی قرار بر مرمت و احیای آن بوده است.

گفته می‌شود که برخی از تخریب‌ها در این بنا و بافت تاریخی محله دباغان توسط شهرداری قزوین صورت گرفته است. با این وجود میراث فرهنگی قزوین تاکنون اقدامی برای حفاظت از این بنا انجام نداده است.

محمد وفایی راد مدیر هماهنگی و نظارت بر سازمان های خدمات شهری شهرداری قزوین، یک ماه قبل درباره وضعیت این محله و خانه مومنان گفته است: ارائه خدمات در امر مرمت اراضی تملک شده در محله دباغان تسریع پیدا می‌کند. تعیین تکلیف بنای تاریخی خانه مومنان، لزوم رفع خطر و ایمن سازی بنای تاریخی با قید فوریت و همچنین محصور کردن در کارگروهی بررسی شده است.

با این وجود هنوز اقدامی برای حفاظت از خانه مومنان رخ نداده و تصاویر منتشر شده از وضعیت وخیم این خانه تاریخی حکایت دارد.

مهدی معتمد، عکاس درباره وضعیت این بنا نوشته است: با توجه به مشاهدات اخیر می‌توان گفت این بنا کاملا رها شده است. در چند ماه اخیر تقریبا تمام وسائل قیمتی، پنجره‌ها و درهای این بنا سرقت شده‌اند.

عکس‌های مهدی معتمد از وضعیت بنا را در ادامه مشاهده کنید:













به گزارش چمدان، بافت تاریخی شهر قزوین یکی از بافت‌های تاریخی شهری دست نخورده در سطح کشور است که با توجه به تعداد زیاد بناهای دوره صفوی، قاجار و پهلوی از جمله بافت‌های با ارزش کشور محسوب می‌شود. با این وجود طی سال‌های گذشته روند توسعه و عملیات‌های عمرانی در این شهر هر روز بافت و بناهای تاریخی قزوین را تهدید می‌کند.

اداره کل میراث فرهنگی شهر قزوین که سال‌ گذشته با بازداشت مدیر کل و جمعی از معاونان و کارشناسان روبرو شده، طی این سال‌ها نتوانسته از بافت تاریخی شهر قزوین حراست و حفاظت کند.
کد خبر 244876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =