چمدان: خانه شیخ محمد خیابانی در تبریز به موزه تبدیل شد و حالا تبریز بخش دیگری از فعالیت‌های دوره مشروطه را با موزه‌ای تازه روایت خواهد کرد. تبریز جزو مهدهای مشروطه خواهی بوده و شخصیت‌های فراوانی در این شهر فعالیت داشته‌اند که تبدیل خانه‌های آنها به موزه، داستان مشروطه و مقاومت در تبریز را به نمایش خواهد گذاشت.

ناصر شفیعی نویسنده کتاب شیخ محمد خیابانی معقتد است اگر شیخ محمد خیابانی قیام نمی‌کرد، مشروطیت از بین می‌رفت.

ناصر شفیعی، محمد خیابانی را از پایه گذاراران انجمن ایالتی و ولایتی معرفی می‌کند و می‌گوید: هیچ گاه قدر شیخ محمد خیابانی آن چنان که شایسته است دانسته نشده و وی همچنان مهجور مانده است. اندیشه شیخ محمد خیابانی در یک جمله چنین است «اندیشه باید، با توپ و تفنگ نمی‌توان کشور را نگه داشت».

مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در آیین افتتاح خانه - موزه خیابانی گفت: خانه موزه‌ها فقط کالبدی برای نمایش بخشی از تاریخ نیستند، بلکه این مجموعه‌ها، خانه‌های افراد مطرح سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و برای شناساندن بخشی از تاریخ و هویت این سرزمین به آیندگان ضروری هستند و به همین جهت به موزه تبدیل می‌شوند. تبریز و آذربایجان مهد پرورش بزرگانی بود که بر عصرهای فرهنگی و اجتماعی ما تاثیرگذار بودند.

او با اشاره به احیای خانه‌های بزرگانی چون پروین اعتصامی، ستارخان سردار ملی، علی میسیو، ختایی و ... گفت: در خانه - موزه شیخ محمد خیابانی، ارائه برخی اسناد، تصاویر و اطلاعات تاریخی مربوط به این مجاهد نستوه، تلاشی در راستای بزرگداشت یاد و نام این مبارز نام آشنا است و به دلیل اقدامات و خدمات بی‌شمار شیخ محمد خیابانی، سال‌ها تلاش در راه مشروطیت، تلاش در مسیر حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران و تأمین آزادی سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی کشور، بازآفرینی خانه وی بسیار مهم و ضروری بود.

آبدار با بیان اینکه تاکنون فاز نخست این خانه موزه آماده بازدید علاقمندان شده و تلاش می‌کنیم اسناد ارزشمند زیادی در این باره جمع آوری و در معرض مردم قرار دهیم،اظهار کرد: محتوایی ارزشمند و جذاب از اسناد نویافته و تندیس‌های مربوط به سران نهضت آزادیستان در این خانه موزه به نمایش در آمده و در تلاش هستیم تا آرشیو پژوهشی غنی و قابل استنادی نیز برای پژوهشگران و محققان عرصه مطالعات تاریخ معاصر ایران در این خانه موزه فراهم کنیم.

[related-post id="42094"]

ایرنا نوشت: خانه موزه شیخ محمدخیابانی در خیابان بهشتی (منصور سابق) تبریز، بنایی به یادگار مانده از دوره قاجار با معماری زیبا و دانشین ایرانی- اسلامی بوده است که فاز نخست آن همزمان با نود و نهمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی با حضور مسئولان، استادان و صاحب نظران در تبریز به بهره برداری رسید و به مجموعه موزه های ۱۹ گانه کهن شهر تبریز افزوده شد.

این خانه که در انتهای کوچه‌ای تنگ و باریک در ضلع شمال شرق مسجد تاریخی «کریمخان» واقع شده، با پنجره‌های چوبی قدیمی و معماری آجری گره چین تاریخی خود، یادآور رشادت‌ها و سخنوری‌های آتشین شیخ محمد خیابانی در مخالفت با التیماتوم روسیه برای اشغال خاک کشورمان در دومین دوره مجلس شورای ملی و نیز قرارداد ۱۹۱۷ وثوق الدوله با انگلیس در بیش از ۱۰۰ سال قبل است.

این خانه تاریخی روزگاری، محل اجتماع شیخ و یارانش برای نقش بر آب کردن قرارداد ننگین وثوق الدوله با انگیس‌ها برای سلطه بی‌چون و چرای «روباه پیر» بر سازمان مالی و نظامی ایران زمین بود.

تصاویری از این موزه را در زیر ببینید:



















 

[related-post id="238659"]

[related-post id="224091"]

عکس‌ها: سیده مریم یوسفی - ایرنا
کد خبر 244665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =