چمدان: عبدالمجید نورتقانی سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس با اشاره به موضوع روییدن گیاهان و بوته‌های مختلف بر قسمت بالایی دیواره برج گنبد قابوس که در یونسکو ثبت جهانی شده است، افزود: موضوع روییدن گیاهان و بوته‌های مختلف بر گنبد قابوس از سال‌های دور وجود داشته و حتی عکس‌هایی از پنج شش دهه پیش داریم که وجود این گیاهان را بر روی برج نشا ن می‌دهد، حتی در دهه 60، شاهد روییدن درختچه بر دیواره سقف این بنا بودیم.

او افزود: گنبد قابوس یک بنای آجری است و به‌خاطر نوع بنا، این اثر تاریخی در معرض رویش انواع گیاهان قرار دارد که علت آن نیز حضور پرندگان در بالای برج است که دانه‌هایی را با خود حمل می‌کنند که این دانه‌ها بعداً باعث رویش انواع گیاهان می‌شود.

سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس اضافه کرد: ضمن این‌که روییدن گیاهان و انواع بوته‌ها روی برج‌ها و بناهای آجری امری طبیعی است و در برخی دیگر از کشورها همچون هلند نیز شاهد این پدیده هستیم، چراکه طبیعت بناهای آجری این است؛ با این‌حال اقدامات مرمتی و حفاظتی ما در این بنا انجام‌شده و ادامه دارد.

او اضافه کرد: موضوع بوته‌زدایی و از بین بردن گیاهانی که روی برج می‌رویند از مدت‌ها پیش در دستور کار قرار گرفته است. در سال‌های 1385 و 1390 و همچنین در سال 1396 این اقدام انجام‌شده و با نصب داربست، بوته‌زدایی از بنای تاریخی گنبد قابوس صورت گرفته است.

نورتقانی با اشاره به این‌که در حال حاضر نیز پیمانکار برای انجام بوته‌زدایی و از بین بردن گیاهان از روی برج مشخص‌ شده است، افزود: البته در این خصوص راهکارهای دیگری نیز به ذهنمان رسید که یکی از آن‌ها سم‌پاشی به‌وسیله پهباد بود، اما با توجه به این‌که امکان ماندگاری سموم بر روی برج و آسیب رساندن به ملاط و آجرهای بنا وجود دارد، این طرح را اجرا نکردیم و در حال حاضر با نصب مجدد داربست و انتخاب پیمانکار بوته‌زدایی از این اثر جهانی آغاز می‌شود.

[related-post id="244398"]
کد خبر 244576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =