چمدان: گنبد کاووس یا گنبد قابوس به خاطر بلندترین برج‌های آجری دنیا با همین نام که در قرن یازدهم میلادی بنا شده‌ است معروف است. عکس‌های اختصاصی چمدان از اثر جهانی گنبد کاووس رویش مقدار قابل توجهی علف‌ هرز رروی گنبد کاووس را نشان می‌دهد. گنبد کاووس یکی از آثار ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است که در شهرستان گنبد کاووس در استان گلستان قرار دارد.

رویش علف‌های هرز بر روی آثار تاریخی سبب ایجاد آسیب به آنها می‌شود. تصاویر چمدان از رویش علف‌های هرز بر گنبد کاووس را در پایان این گزارش ببینید.

[related-post id="244292"]

[caption id="attachment_244407" align="aligncenter" width="576"]عكس: علی صالحی ساداتی عكس: علی صالحی ساداتی[/caption]

گنبد کاووس




[caption id="attachment_244408" align="aligncenter" width="576"]عكس: علی صالحی ساداتی عكس: علی صالحی ساداتی[/caption]

عبدالمجید نورتقانی سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس چندی پیش درباره انتقادی که در این زمینه شده بود گفت: علف‌های هرز روییده در برج قابوس به عنوان بلندترین گنبد آجری جهان بعد از انجام مناقصه برای نصب داربست به صورت دستی برچیده می‌شود.


وی با بیان اینکه رویش گیاه در برج قابوس مساله جدیدی نیست و در تمام بناهای آجری کشور به ویژه در استان‌های شمالی با توجه به شرایط اقلیمی این رویش بیشتر مشاهده می‌شود و این برج نیز در طول عمر افزون بر هزار ساله خود با این پدیده مواجه بوده که در بارندگی‌های اوایل امسال بیشتر شده است به ایرنا گفت: برنامه‌ریزی شده بود تا با سمپاسی توسط پهپادهای کشاورزی جلوی رویش علف‌های هرز در جبهه غربی قسمت مخروطی برج قابوس گرفته شود اما بعد از اطلاع از اینکه این سمپاسی جدا از موثر بودن در جلوگیری از رشد علف‌های هرز در بلندمدت بر ملات و بدنه بنا آسیب جدی وارد می‌کند، استفاده از این روش منتفی شد.


نورتقانی اضافه کرد: برج قابوس یکی از مهمترین آثار دوره اسلامی است که بعد از سیل اواخر اسفند ۹۷ و فروردین امسال نگرانی‌های فراوانی در زمینه خسارات سیل به این برج مطرح شد که با حداقل امکانات در حال پایش مستمر برج قابوس هستیم و غیر از رانش اولیه در بخش شرقی تپه محل استقرار برج قابوس، تغییر سازه‌ای بر اثر سیل در بنای این برج تاریخی رخ نداده اما بارندگی شدید به رشد گیاهان در این بنا سرعت بخشیده است.


وی افزود: در گذشته انواع بوته‌ها مانند اسپند، هندوانه ابوجهل و خارشتر در برج قابوس رشد می‌کرد که بعد از مرمت سال ۹۶، امسال ۹۹ درصد گیاه قابل مشاهده روی برج بوته گیاه سلمه‌تره است و جلوی رشد دیگر بوته‌ها گرفته شده است.

کد خبر 244398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =