چمدان: نوش‌آباد از شهرهای تاریخی استان اصفهان دارای بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی است که نیمی از آن در داخل بافت و نیمی دیگر در کویر شهر قرار دارد. شهر زیرزمینی اویی که به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای زیرزمینی جهان معروف است و قدمتی ۱۵۰۰ ساله دارد در نوش آباد واقع است.

این شهر زیرزمینی با وسعتی بیش از ۴ کیلومتر و در سه طبقه در عمق‌های ۴ الی ۲۱ متری از سطح زمین به وجود آمده‌ است. کاربری این شهر در دوره‌ها احتمالاً متفاوت بوده به گونه‌ای که در دوران ساسانی تا صفوی و حتی زندیه بیشتر به عنوان پناهگاه یا جان‌پناه محلی برای اختفا و حفظ جان استفاده می‌شده و به همین منظور همیشه در حال گسترش بوده‌ است اما در دوران قاجار احتمال می‌رود بیشتر به منظور فرار از گرما در تابستان استفاده می‌شده‌است.

مراسم عزاداری محرم در این شهر تاریخی حال و هوای خاصی دارد و آیینی سنتی «خیمه کوبی» در آن برگزار می‌شود.

قدمت خیمه‌کوبی به بیش از یک قرن می‌رسد. این آیین هر ساله در روز هشتم محرم در قالب دو گروه و کاروان اولیاء و اشقیا برگزار می‌شود. این کاروان‌ها در خیابان اصلی شهر حرکت می‌کنند و تا محل نصب خیمه‌ها به حرکت خود ادامه می‌دهند.

عصر روز هشتم محرم هر سال آیین سنتی - مذهبی «خیمه‌کوبی» با قدمت حدود یک قرن در شهر نوش آباد کاشان به نمایش گذاشته می‌شود. این مراسم با 1500 نفر شبیه خوان و بازیگر پیاده و سواره در نقش کاروان اولیاء و اشقیاء ورود کاروان حسینی و لشکریان یزید را به کربلا نمایش می‌دهند که در میدانی به وسعت 30 هزار مترمربع در مجموعه فرهنگی خیمه‌گاه حسینی نوش آباد برگزار می‌شود.

این کاروان با طی مسیر چهار کیلومتر و عبور از مسیرهای اصلی شهر به طرف خیمه‌گاه حرکت کرده و مراسم سنتی - مذهبی خیمه‌کوبی و تعزیه ورود امام به کربلا، ممانعت حر از ورود اباعبدالله (ع) به کربلا و نحوه استقرار دو سپاه را در محل خیمه گاه حسینی به صورت زنده برای عزاداران اجرا می‌کنند.

در این مراسم، شبیه‌خوانان نوش آباد و مناطق اطراف، كاروان اولیاء و اشقیاء را شامل می‌شوند كه عبارتند از قافله اباعبدالله (ع) و یارانش، ملائكه و حوریان بهشتی، اجنه و سپاه اشقیاء در قالب لشكریان یزید كه به همراه 10 گروه از نوازندگان سازهای ضربی و بادی در دسته‌های چند نفره بسیار باشكوه و متاثر كننده مراسم را اجرا می‌کنند.

گهواره حضرت علی اصغر (ع)، حجله حضرت قاسم (ع)، محمل زینب (س)، زنان و دخترانی كه بر كجاوه باشكوه و عظمت سوارند و در كنارشان شبیه خوانان حضرت عباس (ع) و حضرت علی اكبر (ع) كه از زنان حرم محافظت می‌كنند، سپاه اجنه، حوریان، ملائك، وهب نصرانی و تازه عروسش، مسلم بن‌عوسجه، حبیب، زهیر و ... در یاری امام حسین (ع) بسیار زیبا و جذاب به تماشا گذاشته می‌شود.

آیین خیمه کوبی هشتم محرم، مقدمه مراسم خیمه‌برداری است که عصر یازدهم محرم با اجرای تعزیه شهادت امام حسین (ع) و بازآفرینی هجوم اشقیا به خیمه‌های حسینی و تشییع پیکرهای شهدای کربلا برگزار می‌شود. آیین سنتی - مذهبی خیمه‌برداری نوش آباد که به نام «خیل عرب» شهرت دارد به شماره 598 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

تصاویری از این مراسم را در زیر ببینید:



































عکس‌ها: فارس
کد خبر 244094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =