چمدان: مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه 14 شهریور ماه خبر از کشف یک نقش برجسته تازه در ارتفاعات ثلاث باباجانی داد. خبری که به همراه یک عکس از نقش برجسته کشف شده منتشر شد. اما تنها سه روز بعد از خبر کشف، اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه تخریب این نقش برجسته را تایید کرد.

هر چند برخی مدعی شدند که این نقش برجسته تازه کشف نشده و مردم محلی از وجود آن مطلع بودند اما براساس تصاویر جدید منتشر شده این نقش برجسته صدمه دیده است.

[caption id="attachment_244022" align="aligncenter" width="979"] تصویر نقش برجسته در خبر کشف | عکس: ایرنا[/caption]

امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه با بیان اینکه یکی از قدیمی‌ترین نقش برجسته‌های دنیای باستان در ارتفاعات شهرستان ثلاث‌باباجانی با قدمت حدود چهار هزار سال کشف شد درباه این نقش برجسته گفته بود: به تازگی ۲ نقش برجسته در منطقه ازگله کشف شده که یکی از آنها احتمالا صحنه پیروزی «ایدین سین» حاکم دولت «سیموروم» را نشان می‌دهد.


او اضافه کرده بود: نقوش برجسته کشف شده جدید به دلیل قرارگیری در منطقه صعب العبور و واقع شدن در میان نیزارها باعث شده تا به امروز از چشم مردم دور بماند.


مدیر کل میراث فرهنگی کرمانشاه همچنین اعلام کرده بود که یکی از نقش برجسته‌ها براثر زلزله ریزش کرده اما امکان مرمت و ساماندهی دارد.

[caption id="attachment_244021" align="aligncenter" width="256"] تخریب نقش برجسته[/caption]

به گزارش چمدان، به فاصله سه روز از انتشار این خبر تصاویری تازه‌ از نقش برجسته کشف شده منتشر شد که نشان می‌دهد عده‌ای احتمالا به دنبال حفاری غیرمجاز بخش بالای این نقش برجسته، آن را تخریب کرده‌اند.

پس از انتشار این تصاویر اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه صحت این تخریب را تایید کرد و مدعی شد این اتفاق حدود 2 ماه قبل رخ داده است.

اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه در حالی چنین ادعایی کرده که خبر نخست کشف این نقش برجسته تنها یک هفته پیش منتشر شده و در تصاویر و اطلاعات آن خبر به موضوع آسیب دیدن این نقش برجسته اشاره‌ای نشده است.



اداره کل میراث فرهنگی درباره تخریب این اثر باستانی آورده است: این نقش برجسته اسفندماه ۹۷ با همکاری افراد محلی و یکی از باستان‌شناسان این اداره کل کشف و مراحل تحقیق، پژوهش، مستندنگاری و نقشه‌برداری روی اثر به صورت کامل انجام گرفت، اما سودجویان و تخریب‌گران آثار تاریخی حدود دو ماه پیش با شناسایی محل اثر با توجه به پرت بودن و امکان سخت دسترسی نیروهای حفاظتی به آن اقدام به تخریب قسمتی از این نقش برجسته کردند. با توجه به وجود بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در سطح استان کنار محوطه‌ها و موزه‌ها کمبود نیروی یگان حفاظت (تنها ۲۵ نفر) شرایط حضور نیروی انسانی را در کنار تک به تک آثار را به امری غیر ممکن تبدیل کرده و این مساله باعث شده در طول سال شاهد کاوش‌های غیرمجاز فراوانی در سطح استان و شکل گیری این اتفاق تلخ باشیم.

[related-post id="243395"]


کد خبر 244014

برچسب‌ها