۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۵
لباس ابیانه ملی شد

چمدان : فریدون الهیاری ضمن اعلام این خبر به خبرنگار چمدان گفت: تهیه این پرونده که سه ماه به طول انجامید مشتمل بر معرفی قطعات لباس، شیوه تهیه هر کدام از آنها، مسائل اجتماعی پیرامون آنها و نوع کاربری آنها است. همچنین پرونده مهارت دوخت پوشش سنتی ابیانه به این موضوع می‌پردازد که چه افرادی از طبقات اجتماعی متفاوت از این لباس‌ها استفاده می‌کنند و نوع لباس آنها چه تفاوتی با یکدیگر دارد.

وی ادامه داد: همچنین در تهیه پرونده لباس ابیانه به این موضوع اشاره شده که هر کدام از این پارچه‌ها خاستگاهشان کدام شهر است. برخی در شهر خاصی تولید و برخی از شهر خاصی خریداری می‌شود.

او همچنین توضیح داد: با تولید کنندگان این پارچه‌ها و لباس‌ها مصاحبه شده و در قالب یک فیلم به همراه تصاویری از انواع این لباس‌ها ضمیمه پرونده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان اعلام کرد: خوشبختانه امروز مهارت دوخت پوشش سنتی ابیانه در کمیته ثبت ملی کشور به فهرست آثار ملی افزوده شد.

وی در پاسخ به این پرسش که قدمت لباس ابیانه به چه زمانی باز می‌گردد، گفت: این قدمت مشخص نیست. برخی از تصاویری که از لباس ابیانه هست جزئیات متفاوتی دارد و نمی‎توان به دقت تعیین کرد که لباس‌ها چه قدمتی دارد اما آنچه مشخص است آن بخشی از فرهنگ ابیانه که امتداد سنت‌های پیش از اسلام است تبلوری در لباس ابیانه هم داشته است.

رئیس ستاد مردمی جشن ملی رونمایی از لوح ثبتی مهارت دوخت پوشش سنتی ابیانه ادامه داد: با توجه به تنوع الوان این لباس و الهامی که از طبیعت پیرامون ابیانه گرفته و مجموعه ارتباطی که آیین مهرپرستی با طبیعت دارد و حتی در معماری ابیانه هم تأثیرگذار بوده است، به نظر می‌رسد لباس ابیانه ترکیبی از اعتقادات پیش از اسلام از سویی و اثر‌پذیری آن از تشرف به اسلام از سوی دیگر باشد.

[related-post id="11112"]
کد خبر 24374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =