پخت «شله قروت» ؛ سنت‌ صد ساله مردم میامی در ماه محرم | تاسوعای میامی رنگ و بوی دیگری دارد

شله قروت از نذوراتی است که از گذشته در تکیه میامی پخت می‌شده است. مردم میامی اعتقاد بسیار ویژه‌ای به پخت این آش و هم زدن آن دارند و با وجود زمان طولانی که پخت این آش نیاز دارد، بسیاری از افرادی که حاجتی دارند این آش را هم می‌زنند تا از فضیلت آن سهم ببرند. این غذا اکنون به یکی از نمادهای مردم میامی در عزاداری‌های دهه اول محرم تبدیل شده است.

چمدان : رجبعلی نوروزی از آشپزان حسینیه اعظم در این باره پخت این آش به ایرنا می‌گوید: مواد لازم برای پخت این آش ۵۰ کیلوگرم لوبیا، ۶۰ کیلوگرم نخود، ۴۰ کیلوگرم جو، ۵۰ کیلوگرم رب، ۱۰ کیلوگرم پیاز، ۵۰ کیلو گرم سبزی آش، ۱۲۰ کیلو گرم برنج نیم دانه و ۱۶۰ کیلوگرم کشک است.

وی ادامه داد: پس از تمیز کردن، شستشو و مخلوط کردن این مواد پخت آن آغاز می‌شود. اضافه کردن کشک و پیاز داغ نیز آخرین مرحله تهیه این آش است.

نوروزی با بیان اینکه در روز تاسوعا بیش از پنج هزار عزادار در این مراسم شرکت می‌کنند و حدود ۱۰ دیگ آش بار گذاشته می‌شود اضافه کرد: بخش قابل توجه این کار بر عهده بانوان است.

وی با بیان این که مواد مورد نیاز برای تهیه آش از محل نذورات مردم تهیه می‌شود افزود: هر ساله علاوه بر مردم میامی، بسیاری از مردم شهرها و روستاهای اطراف نیز از این آش نذری بهره‌مند می‌شوند.

مراسم ویژه «روز علمدار»، «حسن - حسین»، «نخل گردانی» و «علم‌برداری» از دیگر آیین‌های کهن میامی در ایام محرم است.

شهرستان میامی در استان سمنان واقع است و مسجد فرومد از مهمترین آثار تاریخی و باستانی آن به شمار می‌آید. از شاعران شهیر این منطقه می‌توان از ابن یمین فریومدی معروف و متخلص به ابن یمین نام برد.
 

کد خبر 243733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =