چمدان: سایت‌های خرید و فروش آنلاین لوازم دست دوم بازار عجیبی است که همه چیز در آنها پیدا می‌شود. قرار گرفتن دسته بندی عتیقه‌جات در این سایت‌ها راه را برای عتیقه‌بازها و معامله‌گران اشیای تاریخی باز کرده است تا بازاری نمایان و پنهان برای خود به راه اندازند.

شفاف نبودن قوانین در خصوص خرید فروش آثار منسوب به عتیقه فضا را برای عتیقه بازان باز گذاشته است که آثار مختلفی را به فروش برسانند. بررسی سایت‌های خرید و فروش وسائل دست دوم حاکی از آن است که هر چند بیشتر آگهی‌ها در بخش عتیقه‌جات مربوط وسائل شخصی، دکوری و کلکسیونی است اما آگهی‌های متفاوت‌تری نیز در این سایت‌ها جلب نظر می‌کند.

برخی از این آگهی‌ها به شکل مشخصی نمادی از بازار پنهان خرید و فروش است و آگهی دهنده‌ها مخاطبان را به بازدید از آثار دیگر دعوت می‌کنند. آثاری که مشخص نیست چه هویتی دارند.

آثاری که موزه‌ای توصیف شده یکی از آگهی‌های پر تعداد در این سایت‌هاست. در بیشتر این آگهی‌ها آثاری که قدمت قاجاری و صفوی برای آنها ادعا شده است به چشم می‌خورد.

[caption id="attachment_243655" align="aligncenter" width="866"] فروش کاسه‌های سایز کوچک با قدمت صفویه | کاسه‌ها از یزد ارسال می‌شود[/caption]

 

[caption id="attachment_243657" align="aligncenter" width="888"] دخل صفوی نقش‌دار | دخل در استان یزد است![/caption]

کتب خطی یکی دیگر از آگهی‌های پرتعداد در سایت‌های خرید و فروش است. کتب خطی به طور کلاسیک دارای ارزش فراوان هستند و همواره یکی از محصولات پر مخاطب عتیقه بازان به شمار می‌آیند. در سایت‌های خرید فروش از کتب خطی با قدمت 100 سال تا کتبی با قدمتی 300 سال دیده می‌شود. کتب خطی به دلیل از بین رفتن کاغذ و جوهر باید در شرایط خاصی نگهداری شوند.

[caption id="attachment_243656" align="aligncenter" width="881"] فروش کتاب خطی عتیقه آداب عباسی با قیمت دو میلیون و پانصد هزار تومان[/caption]

 

[caption id="attachment_243658" align="aligncenter" width="922"] تعیین سه میلیون و پانصد هزار تومان قیمت برای کتاب خطی عتیقه اصل [/caption]

یکی از عجیب‌ترین آگهی‌های این روزها روی صفحات خرید و فروش سایت‌ها، فروش پروانه خرید و فروش اشیا عتیقه مربوط به دوره پهلوی است که حالا همین برگه مجوز خود به شئی تاریخی تبدیل شده و برخی آن را برای فروش گذاشته‌اند.

[caption id="attachment_243659" align="aligncenter" width="869"] یکی از متفاوت‌ترین آگهی‌ها | فروش مجوز قدیمی خرید و فروش عتیقه![/caption]

در سایت‌ها تعداد زیادی اثر تقلبی مشابه آثار باستانی و تاریخی نیز دیده می‌شود. آثار تقلبی کشف شده از قاچاقچیان به قدری زیاد است که وزارت میراث فرهنگی بارها اعلام کرده امکان برپایی یک موزه با آثار تقلبی دارد. حضور آثار تقلبی در بازارها نشان دهنده میل به خرید و فروش آثار تاریخی و باستانی است. بیشتر آگهی دهنده‌های این بخش نیز مخاطبان را دعوت به دیدن آثار بیشتری می‌کنند. آثاری که در آگهی‌ها قرار نگرفته و مشخص نیست چه هویتی دارند.

[caption id="attachment_243654" align="aligncenter" width="862"] تعداد زیادی اثر تقلبی مشابه آثار باستانی و تاریخی در فضای مجازی برای فروش گذاشته شده است[/caption]

رصد بازار خرید و فروش آنلاین نشان دهنده تمایل به خرید فروش آثار به اصطلاح عتیقه دارد. در این زمینه نیز نبود قوانین و ضوابط شفاف باعث شده که دست سودجیان باز باشد. پیش از این آگهی کردن کاشی‌های تاریخی سرقتی به ویژه آگهی فروش یکی از کاشی‌های کاخ نیاوران در سایت‌های مشابه جنجال بپا کرده بود. همچنین خارج از فضای مجازی نیز پاتوق‌های تجمع عتیقه بازها در شهرهای مختلف همیشه پوشش مناسبی برای خرید و فروش آثار بوده است. با وجود برخی اطلاع رسانی‌ها درباره حضور آثار سرقتی در این پاتوق‌ها بازدید‌ و رسیدگی‌ برای مبارزه با این بازارها توسط وزارت میراث فرهنگی صورت نمی‌گیرد و تعداد کم نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی و حمایت نکردن از این یگان باعث شده که سودجویان فضای امنی داشته باشند.
کد خبر 243647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =