چمدان: نخل امیرچخماق سال‌هاست که منظره این میدان تاریخی را شکل داده و همواره در کنار این میدان قرار دارد. نخلی که 450 سال سن دارد و گفته می‌شود یکی از قدیمی‌ترین نخل‌های کشور است. این نخل تاریخی حدود 70 سال بود که در ایام محرم تنها سیاه پوش می‌شد و مراسم نخل‌گردانی در میدان امیرچخماق برگزار نمی‌شد. از دو سال قبل با اجرای مرمت و استحکام بخشی این نخل تاریخی، مراسم ظهر عاشورا همراه با نخل گردانی دوباره در میدان تاریخی امیرچخماق برگزار می‌شود.

 



این مراسم تا ۷۰ سال قبل از سوی هیئت محمدآباد در حسینیه امیرچخماق برگزار می‌شده و امسال برای سومین سال همزمان با ظهر عاشورا مراسم نخل گردانی در میدان امیر چخماق یزد برپا می‌شود.



این نخل به حیدری ها نیز معروف است. بنا بر روایات، قدمت این نخل به ۴۵۰ سال پیش و زمان صفویه بر می‌گردد. برخی این نخل را کهن‌ترین نخل جهان می‌دانند. البته عده‌ای نیز نخل میدان شاه ولی در تفت را با ۶۰۰ سال قدمت، کهن‌ترین نخل موجود نامیده‌اند.

بلندی این نخل 8.5 متر است و اضلاع آن نیز 8.5*8.5 است. این نخل مجموعه مشبکی از چوب‌های تراشیده شده با گره چینی‌ها و تیرهای بزرگ است که تقریبا به شکل درخت سرو (نماد آزادگی) ساخته شده است.

کد خبر 243586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =