چمدان: خانه‌ای تاریخی در بافت روستای تاریخی ابرندآباد یزد به بهانه تعریض معبر و ساخت پارکینگ تخریب شده است. این تخریب در روزهای اخیر صورت گرفته و اقدامات تخریبی بافت تاریخی این روستای اطراف شهر یزد را تهدید می‌کند.

مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد در واکنش به این خبر به چمدان گفت: در روستای ابرندآباد شاهدیه که در نزدیکی شهر یزد است، بقایای یک بنای تاریخی تخریب شده است که پیگیر برخورد با عاملان این تخریب هستیم.

او درباره عوامل و علت این تخریب گفت: این تخریب برای گسترش معبر و ساخت پارکینگ صورت گرفته و برخی می‌گویند کار شهرداری بوده و شهرداری می‌گوید که کار مردم بوده است. اداره کل میراث فرهنگی استان یزد پیگیر شکایت از عوامل این تخریب است.

فاطمی افزود: بافت تاریخی این روستا هنوز ثبت ملی نشده است. در هفته آینده دیوار این بنای تخریب شده را دوباره احداث و معبر را به شکل اولیه برخواهیم گرداند.



به گزارش چمدان، تخریب و برهم زدن بافت تاریخی ابرندآباد شاهدیه پیش از این نیز خبر ساز شده بود. نرگس آبیار کارگردان فیلم نفس که از این روستا به عنوان لوکیشن استفاده کرده پیش از این به تخریب‌های بافت این روستا اعتراض کرده و گفته است: «متاسفانه در بافت قدیم ابرندآباد، سوله‌های بزرگ جای حسینیه‌های قدیم را گرفته است و بافت تاریخی را به هم زده‌اند. در ساختمان‌سازی بافت قدیم شاهدیه نيز بویی از باستانی بودن نمي‌آيد و هر دفعه که از تهران به یزد می‌آیم، قلبم می‌شکند كه چرا بخشی از این بافت تخریب شده است. آبیار همچنين از این که به تازگي خاک تپه‌های باستانی شاهدیه را می‌برند و هیچ کس جلوی آنها را نمی‌گیرد، ابراز نگراني كرد.
کد خبر 243571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =