چمدان: این کارگاه دو روزه مقدماتی با موضوعات طبقه بندی، طراحی، سالیابی و بررسی‌های آزمایشگاهی سفال با نگاهی تخصصی به کاربرد علم کانی‌شناسی و پتروگرافی مطالعه مقاطع نازک سفال، 21و22 آبان ماه برگزار خواهدشد .

از آنجا که کارگاه یاد شده به منظور بهره‌مندی باستان شناسان، مرمت گران و کارشناسان باستان سنج و علاقه مندان به مبحث مطالعه آزمایشگاهی  سفال برگزار می شود، نیاز است که شرکت کنندگان تا حدودی با مبحث زمین شناسی، سنگ شناسی و کانی شناسی آشنایی داشته باشند.

این دوره اگرچه برای مطالعه سفال کاربرد دارد، اما دانش آموختگان این دوره می توانند از آن برای مطالعه سنگ ، ملات، آجر و دیگر مواد فرهنگی بهره ببرند.

این کارگاه آموزشی شامل دو بخش ؛  بخش اول یا مقدماتی ،شامل ارائه دسته بندی سفال در دوره های مختلف و پراکنش آن در ایران، روش های تئوری طراحی سفال، بررسی مشکلات و موانع، محدودیت های روش های آنالیز دستگاهی و سالیابی، دسته بندی سنگ ها، روش های شناسایی کانی ها، تفسیر نقشه های زمین شناسی و تجزیه و تحلیل مقاطع میکروسکوپی سفال است.

بخش دوم یا پیشرفته که در آن طی  بازدید یک روزه از سایت باستانی شرکت کنندگان با  نحوه جمع آوری، دسته بندی سفال و طراحی ، تهیه مقطع نازک به صورت عملی و سپس مطالعه مقاطع نازک تهیه شده در زیر میکروسکوپ و در نهایت تهیه گزارش مربوط به هر نمونه آَشنا خواهند شد .

مدرسان این کارگاه در بخش  طبقه بندی سفال :احمد چایچی امیر خیز، سالیابی و مطالعات آزمایشگاهی: فرانک بحرالعلومی و  مولودسادات عظیمی، طراحی سفال: معصومه جاوید خواه و پتروگرافی سفال: سید ایرج بهشتی هستند.

گفتنی است ، علاقمندان می توانند برای کسب اطلاع از نحوه ثبت نام در این کارگاه به بخش فراخوان سایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به آدرس richt.ir مراجعه کنند .
کد خبر 243499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =