چمدان: طرح ایجاد گذر آقا نورالله نجفی اصفهان به موازات محور جنوب به شمال مجموعه جهانی میدان امام (ره) (نقش جهان) و همچنین به موازات خیابان شکرشکن اصفهان از دهه هشتاد مطرح شد. عملیات احداث این گذر نیز از حدود 7 سال قبل آغاز شد و در حالی که در طرح اولیه آن این گذر با عرض ۳۶ متر تعریف شده بود پس از مخالفت میراث فرهنگی استان اصفهان عرض این گذر به ۱۴ متر تقلیل پیدا کرد در حالی که حامیان میراث فرهنگی با اجرای این گذر که بخشی از تاریخ اصفهان را به نابودی می‌کشاند مخالفت کردند و خواستار توقف این طرح شدند.

نکته قابل توجه این است که میراث فرهنگی اصفهان در حالی با افتخار از تقلیل عرض این گذر از 36 متر به 14 متر سخن می‌گوید که احداث این گذر خلاف قانون است و این اقدام ثبت مجموعه میدان نقش جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو را نیز در معرض خطر جدی قرار خواهد داد.

[related-post id="198917"]

این خیابان که قرار است از فاصله ۵۰ متری شرق میدان نقش جهان و مسجد شیخ لطف الله بگذرد، به صورت L مانند، خیابان حافظ را به خیابان نشاط متصل کرده و حریم درجه یک میدان نقش جهان را نقض خواهد کرد و موجب تخریب بافت تاریخی پشت مسجد شیخ لطف الله و بناهای تاریخی ارزشمند و ثبت ملی شده این بافت تاریخی می‌شود.

فعالان میراث فرهنگی اول مرداد ماه امسال در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان میراث فرهنگی مجددا درباره تخریب حریم میدان نقش جهان هشدار داده و تاکید کردند: به دنبال پافشاری مدیریت شهری اصفهان بر ساخت خیابان آقانجفی در نزدیکی مسجد شیخ لطف الله و به خاطر بی‌توجهی اداره کل میراث فرهنگی استان نسبت به وضع آشفته و نیمه مخروبه آن محدوده، طی مصوبه کمیسیون ماده ۵ مورخ ۳۰ دی ماه ۱۳۹۷ مقرر شد شهرداری اصفهان طرح ساماندهی در قالب طراحی شهری با تاکید بر رویکرد مداخله حداقلی در بافت و انطباق با گذرهای موجود را تهیه و پس از تائید اداره کل میراث فرهنگی جهت طی مراحل قانونی به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال تا امکان ادامه کار فراهم آید. با وجود این مصوبه نه تنها پیگیری برای تخلفات و جبران تخریب‌های گذشته دیده نشد اخیرا نیز هجوم خودسرانه ماشین آلات شهرداری برای ادامه خاکبرداری و حفاری موجب نگرانی جدی شد چنانکه گویی مدیران اصفهان تلاش چندانی برای پاسداری از سلامت آن مجموعه تاریخی ندارند و توسعه شهری را صرفا در تخریب داشته‌های اصیل و جایگزینی با کالبدهای نوساز میبینند.

حالا در جدیدترین خبری که برنا منتشر کرده امده است شهردار اصفهان اعلام کرده است که مقرر شده پروژه گذرآقانجفی فعلاً متوقف و به گونه‌ای تصمیم گیری شود که نه میراث فرهنگی تهدید شود و نه آثار تاریخی این محل آسیب ببیند.

قدرت‌الله نوروزی گفته است: تصمیم‌گیری در خصوص گذر آقانور الله نجفی با در نظر گرفتن منافع همه‌ جانبه شهر، میراث تاریخی و فرهنگی و حقوق مربوط به رفت‌وآمد شهروندان انجام می‌شود.

او با اشاره به بازدید دکتر فرزانه صادق‌مالواجرد معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی به همراه معاونین و مدیران شهری از گذر آقانور الله نجفی اظهار کرد: در سال‌های گذشته، تصمیماتی از سوی مراجع مربوطه در خصوص این گذر گرفته‌ شده و اقداماتی در خصوص این گذر انجام‌ شده بود.

نوروزی با تأکید بر این که اخیراً اعتراضاتی از سوی علاقه‌مندان میراث فرهنگی نسبت به احداث این گذر مطرح‌ شده است افزود: این گروه نگران آثار سوء ادامه احداث این گذر بوده و نسبت به آن دغدغه داشتند، بنابراین مقرر شد این پروژه فعلاً متوقف‌ شده و به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که نه میراث فرهنگی تهدید شود و نه آثار تاریخی این محل آسیب ببیند.

او ادامه داد: لازم است در خصوص این گذر به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری و راهکار ارائه شود که دستاوردهای آن بتواند منافع همه‌جانبه شهر، میراث تاریخی و حقوق مربوط به آمدوشد مردم را لحاظ کند. منافع همه‌جانبه شهر و میراث فرهنگی درگذر آقانور الله نجفی لحاظ می‌شود.

شهردار اصفهان تصریح کرد: در خصوص گذر آقانور الله نجفی، در حال حاضر شهرداری به دنبال احداث یک خیابان عمومی برای همه نوع رفت‌وآمد نیست و به‌گونه‌ای عمل می‌کند تا ضمن حفظ آثار تاریخی، تسهیلاتی نیز برای رفت‌وآمد مردم در نظر گرفته شود.

او اضافه کرد: قرار است در خصوص این گذر بررسی‌های لازم صورت گرفته و نتایج آن به‌زودی اعلام شود.

اظهارات شهردار اصفهان در زمینه گذر آقا نجفی در حالی مطرح شده است که مشابه این اظهارات بارها عنوان شده اما روند فعالیت تغییری نکرده است. حالا باید دید این تصمیم شهرداری اصفهان چه خواهد بود که به گفته شهردار این شهر قرار است هم منافع شهر در نظر گرفته شود و هم تاریخ و میراث تخریب نشود.

[related-post id="198865"]

[related-post id="201499"]

به گزارش چمدان، ناهید تاج الدین و دکتر صادق مالواجرد معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی به اتفاق معاون عمرانی استاندار اصفهان و مدیران کل راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و معاون شهرسازی شهردار اصفهان نیز اواخر هفته گذشته از گذر آقا نجفی در شهر اصفهان بازدید کرده و ضمن گفتگو با ساکنین و اهالی محل خواستار تسریع در ساماندهی هر چه سریعتر این پروژه شدند.
کد خبر 243396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =