چمدان: امید قادری با بیان این خبر افزود: به تازگی ۲ نقش برجسته در منطقه ازگله کشف شده که یکی از آنها احتمالا صحنه پیروزی «ایدین سین» حاکم دولت «سیموروم» را نشان می‌دهد.

او ادامه داد: موقعیت قرارگیری این نقوش و سایر نقش برجسته‌های پیشتر شناسایی شده در استان کرمانشاه و کردستان عراق مدارکی از قدیمی‌ترین مرز سیاسی دنیای باستان در سرزمین زاگرس و در اوایل هزاره دوم پیش از میلاد را نشان می‌دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه اظهار داشت: نقوش برجسته کشف شده جدید به دلیل قرارگیری در منطقه صعب العبور و واقع شدن در میان نیزارها باعث شده تا به امروز از چشم دور بماند.

قادری اضافه کرد: براساس منابع تاریخی درگیری‌های فراوانی بین فرمانروایان بین النهرینی با ساکنان زاگرس نظیر لولوبی‌ها، گوتی‌ها، کاسی‌ها و مادها در این منطقه روی داده است.

[caption id="attachment_243399" align="aligncenter" width="853"]رجسته منحصربفرد چند هزار ساله در کرمانشاه یکی از قدیمی‌ترین نقش برجسته‌های دنیای باستان در کوه‌های شهرستان ثلاث باباجانی با قدمت چند هزار ساله کشف شد[/caption]

وی با بیان اینکه این اثر نقش پیروزی شاهی را نمایش می‌دهد که اسیری به زیر پای وی افتاده و آن شخص در حال التماس کردن نشان داده شده است به ایرنا گفت: در یکی از نقوش برجسته نمادهای مذهبی رایج در بین النهرین حجاری کرده‌اند. متاسفانه قسمتی از نقش در اثر زلزله سال ۹۶ دچار ریزش شده ولی قابل مرمت و ساماندهی است.

قادری ادامه داد: نقوش تقریبا مشابهی از این پادشاه قبلا در داخل سرزمین عراق و استان کرمانشاه با کتیبه شناسایی شده از همین رو با توجه به نظر کارشناسان این نقش می‌تواند متعلق به زمان همان پادشاه یعنی ایدین سین باشد.

وی گفت: نقش مذکور توسط یکی از کارشناسان باستان شناس این اداره کل  و با همراهی یکی از افراد محلی و بومی منطقه شناسایی و معرفی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه اظهار داشت: این اداره کل درصدد ثبت ملی و اجرای برنامه‌ای مرمتی و حفاظتی است که به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری برنامه‌های خاصی را مدون کند.

[related-post id="219120"]

[related-post id="209542"]
کد خبر 243395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =