چمدان: نمایندگان مجلس شورای اسلامی از مجموع 255 با 163 رای موافق و 87 رای مخالف و 5 تا ممتنع مونسان را به عنوان نخستین وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انتخاب کردند.

صبح امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دو گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت آموزش و پرورش بررسی شدند و توانستند از نمایندگان رای اعتماد بگیرند.

حسن روحانی رئیس جمهوری در ابتدای این جلسه با اشاره به این که دولت نظر مخالفت را درباره تشکیل وزارت میراث فرهنگی اعلام کرده بود، گفت: ما دولتی‌ها خیلی موافق این مساله نبودیم و عنوان کردیم اما مجلس تصمصم گرفت و در قانون تصمیم با مجلس و بعد با شورای نگهبان است و ما مجری خواهیم بود پس وزارت خانه‌ای جدید تاسیس شد که قبلا سازمان بود و بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را بر عهده‌ داشت.

وی افزود: ما امروز باید دو کار بزرگ انجام دهیم، یکی در اشتغال است که در فشار اقتصادی نباید جوانان ما بیکار باشند و آمار بیکاری ما رشد کند و باید در شرایط تحریم هم کاهش نرخ بیکاری داشته باشیم. دوم بحث محیط کسب و کار است که محیطی را ایجاد کنیم که مردم به خوبی بتوانند در این کشور سرمایه گذاری کنند و برای این کار موضوع گردشگری برای ما بسیار مهم است. هم موجب سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف می شود هم موجب اشتغال خوب در کشور خواهد بود. ما در شرایط تحریم نرخ بیکاری را از  ۱۲٫۱ به ۱۰٫۸ رساندیم. گردشگری مهم و روبه توسعه است و از ابتدای دولت یازدهم هر سال بیشتر از قبل گردشگران وارد کشور شدند و این برای ما مهم است، البته صنایع دستی هم در کنارش معرف فرهنگ عظیم ایرانی و موجب اشتغال است.

مشروح اظهارات رئیس جمهور را بشنوید:

[audio mp3="https://www.chamedanmag.com/oldwp/2019/09/monesan-1.mp3"][/audio]

[related-post id="242824"]

پس از سخنان رئیس جمهوری مجلس وارد بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی شد. برای حضور در جایگاه مخالفت با مونسان 14 نفر و برای موافقت با او 160 نفر از نمایندگان ثبت نام کرده بودند. اتفاقی که نوید رای بالای مجلس به مونسان را می‌داد به طوری که نماینده آشوریان پیش از رای‌گیری و در نطق موافق خود به مونسان تبریک گفت. بت کلیا همچنین گفت: اخذ ۸ نشان جغرافیایی برای ۸ رشته صنایع دستی ایران از سازمان مالکیت فکری و معنوی، راه اندازی و تجهیز ۴۵ موزه و اماکن تاریخی، فرهنگی به سیستم فروش بلیط الکترونیک، تصویب قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی، مرمت و بازسازی مسجد جامع ساری و سرای ایکی قاپی بازار تبریز بعد از بحران آتش سوزی و مرمت و بازسازی چندین کلیسای چندصد ساله علی الخصوص کلیسای قرن اول میلادی ننه مریم ارومیه از جمله اقدامات مهم مونسان در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده است.

مشروح اظهارات بت کلیا را می‌توانید در زیر بشنوید:

[audio mp3="https://www.chamedanmag.com/oldwp/2019/09/chamedan-03.mp3"][/audio]

[related-post id="242479"]

جلال محمودزاده نماینده مهاباد به عنوان نخستین نماینده مخالف مونسان در این جلسه گفت: به دلیل ضعف سازمان میراث فرهنگی، تعدادی از کشورهای اطراف از جمله ترکیه موارد زیادی از میراث فرهنگی و تاریخی را به نفع خود مصادره کرده‌اند.  در زمان مسئولیت شما بر اساس گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بدترین رتبه ایران در بین مولفه‌های شاخص، رقابت‌پذیری، سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۷ مربوط به پایداری محیطی و پس از اولویت‌بخشی سفر و گردشگری و زیرساخت‌ها بوده است. برخی آثار باستانی نیز در زمان مسئولیت مونسان به مرغداری و دامداری تبدیل شده‌اند.

مشروح اظهارات محمودزاده در مخالفت با مونسان را می‌توانید در زیر بشنوید:

[audio mp3="https://www.chamedanmag.com/oldwp/2019/09/chamedan-01.mp3"][/audio]

[related-post id="242475"]

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با مونسان برای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری گفت: مخالفان از کمبود نیرو صحبت کردند در حالی که خود مونسان هم از بحث نیرو گله دارد. سال گذشته تنها  600 میلیارد تومان کل اعتبار سازمان میراث فرهنگی بوده که نمی دانیم تخصیص پیدا کرده است یا خیر. این در حالی است که مبلغ قابل توجهی صادرات صنایع دستی داشتیم و جزء 10 کشور برتر هستیم.

مهرداد بائوج لاهوتی اضافه کرد: دغدغه تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه برای ما گام اول بود و دعدغه این بود که در این تبدیل با چه کسی شرح وظایف را تعیین کنیم. بنابراین بهتر است ما شرح وظایف را به یک آدم با تجربه بدهیم.

مشروح اظهارات لاهوتی را بشنوید:

[audio mp3="https://www.chamedanmag.com/oldwp/2019/09/chamedan-04.mp3"][/audio]

[related-post id="238827"]

پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران نیز به عنوان مخالف مونسان پشت تریبون رفت و گفت: چطور شخصی که وزارت میراث را قبول نداشت می‌خواهد وزیر آن شود. برخی مدیران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مانند مدیران اسبق تهران، هرمزگان  و …. تحت پیگرد قانونی هستند. در زمینه شفاف‌سازی کمترین آمار در سامانه شفاف‌سازی دولت مربوط به میراث فرهنگی با فقط ۷ گزارش است. من می‌دانم همکارانم رای خود را از قبل مشخص کرده‌اند اما در محرم الحرام که ماه سید آزادگان است از روی آزادگی رای بدهید.

مشروح اظهارات سلحشوری از نوار زیر قابل دسترسی است:

[audio mp3="https://www.chamedanmag.com/oldwp/2019/09/chamedan-05.mp3"][/audio]

[related-post id="243108"]

مرتضی خاتمی نماینده ماه‌نشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با علی اصغر مونسان گفت:  وزیر پیشنهادی تکیه بر آمار دارد که این آمار نشانگر عملکرد سازمان نیست بلکه حاصل نوسانات ارزی و کاهش مسافرت مردم به خارج کشور است. آمار گردشگری ما در این مدت از سیر طبیعی خود تبعیت کرده‌ است. ضمن اینکه در آمارهای گردشگری با نرم جهانی فاصله بسیاری داریم.

مشروح اظهارات مرتضی خاتمی را در زیر بشنوید:

[audio mp3="https://www.chamedanmag.com/oldwp/2019/09/chamedan-02.mp3"][/audio]

[related-post id="239315"]

احمد سالک نیز در موافقت با مونسان وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی گفت: مونسان حاشیه‌ها و رانت‌ها را طی مدت مدیریتش در سازمان میراث فرهنگی کم کرده و البته سبب افزایش اشتغالزایی نیز شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس اضافه کرد: باید یادآور شد در حوزه سرمایه‌گذاری نیز اقدامات خوبی در دوره مونسان صورت گرفته که اجرای ۲۰۹ پروژه و بهره‌برداری از ۱۴۲۵ واحد بوم‌گردی و موافقت با صدور ۴ هزار و ۵۷۵ طرح سرمایه‌گذاری با رقم صد هزار میلیارد از مهمترین آنهاست.

مشروح اظهارات سالک را در زیر بشنوید:

[audio mp3="https://www.chamedanmag.com/oldwp/2019/09/chamedan-07.mp3"][/audio]

[related-post id="189767"]

علی اصغر مونسان، وزیر پیشنهادی دولت نیز در انتها با قرار گرفتن پشت تریبون مجلس با تشکر از نمایندگان برای تبدیل سازمان به وزارتخانه گفت:  تفاوت قیمت ارز دلیل عمده‌ای برای افزایش گردشگر ورودی نبوده است. بسته‌های سفر به ایران دلاری فروخته می‌شود و قیمت آن تغییر نکرده و سود آژانس‌دارها افزایش یافته است. کشور عمان حدود ۸۰۰۰۰ گردشگر به ایران فرستاده که بخش قابل توجهی از توریست سلامت ما هستند. کشور چین ۱۵۰ میلیون گردشگر خروجی دارد که در قدم اول برای یک میلیون گردشگر و در مرحله دوم برای دو میلیون گردشگری هدف گذاری کرده‌ایم.

مشروح اظهارات مونسان را در زیر بشنوید:

[audio mp3="https://www.chamedanmag.com/oldwp/2019/09/chamedan-09.mp3"][/audio]

[related-post id="242976"]

به گزارش چمدان، در نهایت با وجود پیش بینی رای بالا، علی اصغر مونسان با 163 رای موافق و 87 رای مخالف نخستین وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شد. گفتنی است مونسان از ابتدای دولت دوم حسن روحانی سکان مدیریت سازمان میراث فرهنگی را به دست داشته و امروز با وجود انتقادات فراوان به کارنامه کاری‌اش در دو سال گذشته توانست وزیر میراث فرهنگی و گردشگری شود.

با انتخاب مونسان به عنوان وزیر باید دید نظر نمایندگان مجلس در تحول وضعیت این سه حوزه در دو سال باقی مانده از دولت اجرایی خواهد شد و تعامل مجلس با این وزارتخانه به چه شکلی ادامه پیدا خواهد کرد.

[related-post id="243037"]

[related-post id="243010"]

[related-post id="243021"]
کد خبر 243025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =