چمدان: ساخت و ساز در حریم درجه یک آثار ثبت شده امامزاده جعفر (ع)، امام زاده محمد(ع)، برج چهل دختر و مقبره شاهرخیه توسط هیات امنای بقعه این امام‌زادگان در دامغان در بهار امسال نگرانی و واکنش بسیاری از شهروندان، مسئولان میراث فرهنگی، فعالان مدنی و ... را ایجاد کرد به طوری که این نگرانی‌ها سبب ارسال نامه‌ای از سوی امام جمعه دامغان به سرپرست وزارت میراث فرهنگی شد تا جلوی این ساخت و سازها گرفته شود. امام جمعه دامغان در نامه خود به ساخت 7 باب واحد تجاری در حریم درجه یک آثار تاریخی - مذهبی اشاره‌ کرده یود.

[caption id="attachment_242818" align="aligncenter" width="782"] نامه امام جمعه دامغان در اعتراض به ساخت و ساز در حریم درجه 1 آثار مذهبی-تاریخی[/caption]

پس از این اتفاق معاون میراث فرهنگی کشور دستور توقف پروژه را صادر کرد اما پروژه ادامه پیدا کرد تا اینکه در نشستی با حضور مسئولان میراث فرهنگی، متولیان پروژه و مسئولان محلی مقرر شد این فرآیند ساخت و ساز که خلاف ضوابط میراث فرهنگی است تنها تا ارائه طرح جدید و مورد تایید میراث فرهنگی متوقف شود و حتی با وجود تخلفات انجام شده، قرار بر توقف کامل پروژه و ملغی شدن آن نبود اما 24 ساعت پس از توقف این پروژه دوباره از سر گرفته شد و گودبرداری و بتن ریزی در این ساخت و سازها برای ایجاد مجموعه عمرانی - تجاری انجام گرفت.

هادی احمدی مدیرکل بافت‌ها و بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی در این باره گفت: با وجود شفافیت قانون و با توجه به محرز بودن تخلف اجرای این طرح در حریم درجه یک امام‌زاده، هیئت امنای این مجموعه در برابر قوانین میراث فرهنگی ایستادگی می‌کنند و حاضر به اجرای قانون نیستند.

او ادامه داد:  سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حسب وظیفه‌ای که دارد از شهردار دامغان و هیئت امنای امام‌زاده شکایت کرده است اما متأسفانه دادستان دامغان به این شکایت ترتیب اثر نداده است.

جمعی از شهروندان، فعالان مدنی و فرهیختگان دامغان در نامه‌ای به استاندار سمنان همچنان پیگیر توقف این پروژه هستند این در حالی است که با گذر زمان حریم درجه یک این آثار هر روز بیش از قبل در حال مخدوش شدن است و پروژه ساخت و ساز هر روز پیشروی بیشتری دارد.

به نظر می‌رسد هیئت امنای امامزاده نیز از شرایط تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه نهایت استفاده را برده و فعالیت عمرانی خود را ادامه می‌دهند.

[caption id="attachment_242819" align="aligncenter" width="720"] نامه جمعی از فرهیختگان دامغان به استاندار سمنان برای جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در حریم آثار تاریخی-مذهبی دامغان[/caption]

این اتفاق نه تنها موجب آسیب به حریم این آثار  ارزشمند متعلق به دوره تیموری و سلجوقی دامغان که میراث فرهنگی کشور هشتند و نقش هویتی در شهر دامغان دارند می‌شود، بلکه بی‌اعتباری ضوابط میراث فرهنگی و قوانین را هم به بار می‌آورد.

[related-post id="233115"]
کد خبر 242816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =