چمدان: جنگل‌های هیرکانی یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های زمین است که از آن به عنوان پدر جنگل‌های زمین یاد می‌شود. این جنگل‌ها با حدود ۲۰۰ هزار هکتار از کشور جمهوری آذربایجان آغاز می‌شود، در کرانه دریای خزر ادامه پیدا می‌کند و به استان گلستان می‌رسد. بیشتر مساحت این جنگل‌ها در ایران است.

نام جنگل‌های هیرکانی برگرفته از نام‌های قدیمی منطقه گرگان در استان گلستان است. اروپایی‌ها در گذشته نام قدیم گرگان را هیرکان می‌نامیدند که به مرکزیت گنبد بود و بخش‌هایی از سمنان مازندران و مناطق اطراف را در بر می‌گرفت که هیرکانیا نامیده می‌شد. این واژه بعدها به گرگان تبدیل شد که در برگیرنده دشت گرگان، خلیج گرگان و غیره بود.

همواره کاهش پوشش گیاهی جنگل‌های شمال ایران در سال‌های گذشته یکی از دغدغه‌های محیط زیستی کشور بوده است. جنگل‌های هیرکانی در بسیاری جاها از دست اندازی ویلاسازان و پروژه‌های عمرانی امان نمانده است.

گردشگران در پارک ملی گلستان، جنگل الیمستان هراز، جنگل افراتخته، جنگل ابر شاهرود، جنگل‌های ارسباران، پارک جنگلی بی‌بی‌ یانلو، پارک جنگلی ناهارخوران گرگان و ... می‌توانند به جنگل‌های هیرکانی دسترسی داشته باشند.

[related-post id="232933"]

تصاویر عارف طاهرکناره عکاس چمدان از این جنگل ثبت جهانی شده را در زیر ببینید:





































کد خبر 242588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =