محمد علی فائق ؛ طبیب فرهنگ گیلان از دنیا رفت | حافظ زبان گیلکی از محله تاریخی صیقلان خداحافظی کرد

چمدان: دکتر محمد علی فائق تیر ماه 1303 در کوچه حاجی یعقوب واقع در محله تاریخی صیقلان رشت به دنیا آمد. صیقلان از محله‌های اصلی رشت در دوره قاجار بوده است.

او در سال 1334 از دانشگاه تبریز در رشته پزشکی فارغ التحصیل و به عنوان پزشک عمومی به استخدام آموزش و پرورش درآمد. از همان دوران دانشجویی علاقه‌مند به فعالیت‌های اجتماعی و مطبوعاتی داشت و در همین راستا نشریه گیلان ما را در 27 آبان ماه 1328 راه‌اندازی کرد.

فائق در نخستین پنج شنبه هر ماه استادان دانشگاه، پژوهشگران، مورخین و ادیبان گیلان را به سالن بزرگ اجتماعات فصلنامه «گیلان ما» که مزین به تصاویر بزرگان علم و دانش ایران زمین بود به تضارب آراء فرا می‌خواند و اسم آن را انجمن مهرورزان گیل گذاشت.

او پس از شکل‌گیری این انجمن به تاسیس «موسسه فرهنگی مهرورزان گیلان پژوه» با هدف مطالعات گیلان شناسی و جمع آوری و ثبت واژگان و کنایات زبان گیلکی و گردآوری آیین‌ها و باور داشت‌های مردم گیلان  همت گمارد. او فعالیت این موسسه را با مجوز وزارت ارشاد از اواخر سال 1387 آغاز کرد.

کتابخانه شخصی دکتر فائق که از کتابخانه‌های غنی و معتبر از نظر موضوع، محتوا و شمارگان ارزشی بسیار دارد حاصل عمری معرفت اندوزی است و مرجعی شایان توجه محققان است.

میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در سال 1394 در مراسمی از دکتر محمدعلی فائق به عنوان یکی از مفاخر گیلان تجلیل و هدف از برگزاری این گرامیداشت را حفظ و صیانت از میراث معنوی گیلان اعلام کرد.

[related-post id="240801"]

[related-post id="236961"]
کد خبر 242514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =