ساخت و ساز غیرمجاز در حریم درجه یک تخت جمشید | مدیر پایگاه تخت جمشید: بنای غیرمجاز تخریب شد؛ درختان هم قلع و قمع شدند

چمدان: حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با بیان این مطلب افزود: دیواری به طول 400 متر در حریم درجه یک تخت جمشید در اولین روز شهریور ماه با حکم مراجع ذیصلاح با حضور ضابطین دادگستری و کارشناسان اداره میراث فرهنگی شهرستان و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، برچیده و تذکر لازم در خصوص خودداری از هرگونه ساخت و ساز و غرس درختان به مالک و مجاورین داده شد.

وی با بیان اینکه پیرو رای قطعی مراجع قضایی همچنین اقدام به قلع بیش از 70 اصله درخت در حریم درجه یک تخت جمشید شد اضافه کرد: این درختان به صورت غیرمجاز و علیرغم تذکر عوامل یگان حفاظت در حریم درجه یک این مجموعه که دارای آثار تاریخی زیرسطحی و ارزشمندی است کاشته شده بودند.

فدایی افزود: با استناد به ضوابط حریم درجه یک که از سال 1336 و بنا به ضرورت حفاظت و میراث بانی از این مجموعه میراث جهانی مصوب شده هرگونه ساخت و ساز، کاشت درخت، نصب تاسیسات و... خلاف ضوابط و ممنوع است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید تاکید کرد: یگان حفاظت این مجموعه در راستای وظیفه ذاتی و ضوابط خاص و مصوب یونسکو بارها در قالب ضابطین خاص دادگستری و همچنین کارشناسان باستان شناسی با مالکین و منتفعین املاک جهت هرگونه ساخت و ساز، راهنمایی و مشورت لازم را ارائه کرده‌اند.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با تاکید بر غیرقانونی دانستن هرگونه ساخت و ساز در حریم درجه یک تخت جمشید گفت: با پیگیری بخش حقوقی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و اداره میراث فرهنگی شهرستان مرودشت، تعرض به حرائم و ساخت و سازهای غیرمجاز مورد پیگرد حقوقی قرار گرفت.

[caption id="attachment_242431" align="aligncenter" width="1280"]حریم درجه یک تخت جمشید برخورد با متخلفین ساخت و ساز در حریم درجه یک تخت جمشید [/caption]

[related-post id="219970"]

[related-post id="192836"]

[related-post id="6870"]

[related-post id="12616"]

[related-post id="28547"]
کد خبر 242430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =