دولت حسن روحانی ؛ قحطی مدیر متخصص یا انتخاب‌های سیاسی | حواس آقای رئیس جمهور باز هم به میراث نیست

چمدان: این روزها که بخش اطلاع رسانی وزارت جدید التاسیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای دومین بار تبدیل به ستاد انتخاباتی وزرا شده است و برخی رسانه‌ها نیز زنجیره‌ای آن را تکرار می‌کنند، فعالان این سه عرصه از یکدیگر می‌پرسند آیا گزینه دیگری جز علی اصغر مونسان برای این وزارتخانه تازه تاسیس وجود نداشته است؟

جواب این سوال را حسن روحانی در سه انتخاب پیشین خود داده است: خیر! حسن روحانی از ابتدا انتخاب‌های سیاسی‌ برای ریاست سازمان میراث فرهنگی داشت و محمد علی نجفی و مسعود سلطانی‌فر را فقط به دلیل اینکه به آنها صندلی وزارت نرسیده بود بر صندلی ریاست سازمان میراث فرهنگی نشاند. حالا بدون تعارف می‌شود گفت زهرا احمدی‌پور، سومین انتخاب حسن روحانی نیز یک مانور تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری بوده و به محض تشکیل دولت جدید، آقای رئیس جمهور بار دیگر از حلقه مدیران نزدیک به خود دست به انتخاب رئیس برای سازمان میراث فرهنگی زد.

علی اصغر مونسان که از جزیره کیش به سازمان میراث فرهنگی آمد و جمعی از مدیران کیشی را همراه خود آورد از ابتدا مورد انتقاد کارشناسان سه حوزه سازمان بود. اعتماد او به مدیران کیشی خود تا جایی پیش رفت که یک دندانپزشک از جزیره کیش به تهران آمد و سکان مدیریت کاخ نیاوران را به دست گرفت. مونسان همچنین در انتخاب مدیران کل استانی و مشاوران خود نیز با انتقاد روبرو بوده است؛ اسامی که برخی از آنها در لیست بازداشتی‌های سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته‌‌اند و مونسان و دولت درباره آنها سکوت پیشه کرده‌اند.

فارغ از شایعه تکذیب شده نسبت خانوادگی مونسان با حسن روحانی، از مونسان به عنوان مدیری نام برده می‌شود که با تصمیم روحانی وارد حلقه مدیران مورد اعتماد او شده و نامش پیش از این چند بار برای وزارتخانه‌های دیگر هم سر زبان افتاده یا سر زبان‌ها انداخته بودند.

دولت دوم حسن روحانی که از ابتدا با انتقادات فراوانی در زمینه انتصاب‌ها از وزارت‌های کار و صنعت گرفته تا سازمان محیط زیست روبرو بوده، این بار نیز بدون توجه به انتقادات، مونسان را گزینه مناسبی برای وزارت تشخیص داده است. اتفاقی که باعث شده برخی فعالان این سه حوزه با علم به انتخاب‌های دولت و سوابق این انتخاب‌ها به صرف ثبات مدیریت، از ماندن مونسان بر مدیریت این سه حوزه استقبال کنند.

دولت روحانی که این روزها به نظر دلمشغولی‌های دیگری دارد به طور مشخص با تشکیل وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مخالف بوده است و براساس شنیده‌ها دو رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی را مامور تعامل با مجلس کرده بودند تا مانع نهایی شدن طرح تشکیل این وزارتخانه شوند.

پس از نهایی شدن تشکیل این وزارتخانه نیز در روزهای نخست دولت با گرفتن موضع مخالف و پیش کشیدن طرح مسئله در شورای عالی حل اختلاف قوا و بعد از انتقادات مجلسیان به این موضع، توانسته راه وزارت را برای گزینه خود هموار کند. حالا نیز زمزمه می‌شود که مجلس قرار است به صرف پذیرش تاسیس این وزارتخانه توسط دولت با گزینه او همراهی کند.

روحانی این بار نیز در اولین انتخاب خود برای این وزارت همان راه پیشین را تکرار کرد و علی اصغر مونسان را به سرعت به مجلس معرفی کرد؛ این در حالی است که به نظر می‌رسد حتی گزینه‌های دیگری در این زمینه بررسی مورد بررسی هم قرار نگرفته باشند. اتفاقی که نشان می‌دهد در دولت و در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار است در بر همان پاشنه سابق بچرخد و خبری از تحول نخواهد بود.

[related-post id="242434"]

[related-post id="239315"]

 
کد خبر 242421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =