نامه‌ اساتید و باستان شناسان به مجلسی‌ها | وزیر شدن مدیران قبلی سازمان میراث از چاله به چاه افتادن است

چمدان: برخی از استادن و باستان‌شناسان کشور درباره وضعیت تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه و انتخاب وزیر برای آن در نامه‌ای  خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی نوشتند: مرکز باستان شناسی کشور که زمانی یک مرکز کاملا تخصصی و علمی بوده و وظیفه اصلی آن پژوهش، مطالعه، صیانت، حفاظت و مرمت آثار تاریخی و مواریث فرهنگی و تمدنی بود، پس از انقلاب با تغییر نام به سازمان میراث فرهنگی، این نوید را به اهالی علم و فرهنگ می داد که دامنه و حوزه فعالیت های مرتبط با میراث فرهنگی هم گسترده می شود و هم مورد توجه و عنایت بیشتری قرار می گیرد؛ اما در عمل نه تنها این مهم اتفاق نیفتاد، بلکه مدیران غیر متخصص در ساختار تازه تاسیس آن رویه های علمی گذشته را به کناری گذاشته و به صاحبان اصلی آن بی توجهی ها و بی مهری های فراوان کردند.

عدم ثبات در ساختار اداری و سازمانی و دست به دست شدن آن در وزارتخانه های مختلف موجب سردرگمی کارشناسان و تغییر مداوم در اهداف و حوزه های ماموریت و در نهایت از دست دادن جایگاه علمی و معنوی آن شد. طی سالهای اخیر با اضافه شدن سازمان های دیگری چون صنایع دستی و گردشگری و به ظاهر ارتقاء به معاونت ریاست جمهوری، نه تنها از اهداف اصلی خود دور شد، بلکه با گماردن روسا و مدیرانی سودا پیشه و نالایق در راس آن، به محلی برای سوداگری آنان تبدیل شد. سازمانی که فلسفه وجودی تاسیس آن حفاظت از مواریث فرهنگی و تمدنی کشور بود، به سازمانی ناکارآمد و محل جولان نو کیسه های تاجر پیشه و فارغ از هر اندیشه و نگاه ملی، تاریخی و فرهنگی تبدیل شد که با میراث ملی و فرهنگی ما هیچ گونه سنخیتی نداشتند.

اکنون که تلاش ها و زحمات بسیاری از دوستداران فرهنگ و تمدن این مملکت به یمن تدبیر و دوراندیشی نمایندگان شریف و محترم ملت در مجلس شورای اسلامی به بار نشسته است و پس از سالیان زیاد انتظار، مطالبات به حق جامعه علمی، فرهنگی و اقشار مختلف مردم به مدد آن نمایندگان محترم به تاسیس وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منجر شده است، لازم می دانیم نکاتی چند در این مورد به استحضارتان برسانیم. ما امضا کنندگان این نامه و بسیاری از اقشار مختلف دانشگاهی و مجامع علمی و فرهنگی از تلاش ها و زحمات سنگینی که برای تصویب این طرح متحمل شده اید آگاهی داریم و لازم می دانیم از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بابت پیگیری های مستمر و خستگی ناپذیرشان تا تصویب این طرح و اخذ تاییدیه شورای محترم نگهبان سپاسگزاری کنیم.

طی مدتی که مقدمات این طرح در دستور کار مجلس قرار داشت تا زمان تصویب نهایی آن در صحن مجلس و سپس شورای نگهبان، کمترین انتظار مجامع علمی، کارشناسان و دوستداران حوزه میراث فرهنگی این بود که این طرح با حمایت و پیگیری مدیران وقت و گذشته سازمان میراث فرهنگی که سال های متمادی در این سازمان مهم عهده دار مسئولیت بوده اند، همراه شود، اما متاسفانه نه تنها مورد حمایت ایشان قرار نگرفت، بلکه تمامی منابع، امکانات و انرژی سازمانی و حقوقی خود را صرف جلوگیری از تصویب و اخلال در روند تایید این طرح کردند و در قامت مخالفان و دشمنان سرسخت این طرح به فعالیت و تلاش پرداختند؛ زیرا به خوبی واقف بودند که حیاط خلوت دولت در حال فروپاشی است و پس از سالها عدم نظارت نمایندگان مردم، از این پس در پیشگاه ملت و نمایندگان آنان باید پاسخگوی اعمال و رفتار خود باشند.

زمزمه های ارجاع این مصوبه به شورای حل اختلاف از سوی مخالفان آن ، که می توانست بدعتی در روند قانون گذاری در کشور باشد ، نشان دهنده ارزش و اهمیت تصمیمی است که با تلاش نمایندگان محترم به نتیجه رسیده است. بنابراین در این راستا لازم است که نمایندگان هوشمند و آگاه ملت، هشیار باشند و اجازه ندهند این افراد که کارنامه ایشان در طول دوران مدیریت در این سازمان مهم فرهنگی و حاکمیتی مردود و سیاه بوده است، سکاندار وزارتخانه ای شوند که در جلوگیری از وزارت خانه شدن آن نهایت تلاش خود را کرده اند. چگونه می شود سکان این وزارتخانه فرهنگی و مهم را به دست کسانی سپرد که تا چندی پیش از مخالفان سرسخت آن بوده اند.

به عبارت دیگر لباس وزارت نباید بر تن افرادی دوخته شود که به آن اعتقادی نداشته و ندارند. در صورتیکه مدیران مطرود و مردود از امتحان، مجددا در راس وزارتخانه میراث فرهنگی قرار گیرند، این به معنای دهن کجی به تمامی تلاش ها و زحماتی است که دلسوزان و جامعه علمی کشور برای تاسیس این وزارت خانه در چند سال گذشته و بویژه نمایندگان محترم این دوره مجلس شورای اسلامی متحمل شده اند. وزیر شدن مدیران پیشین این سازمان مصداق از چاله به چاه افتادن است. این افراد با پرونده های سیاه و مبهم و رویکرد های نادرست مدیریتی، حتی شایستگی سرپرستی دو یا سه ماهه این وزارتخانه را ندارند، چه رسد به اینکه به عنوان وزیر به آن مجلس محترم معرفی شوند.

بنابراین پیشنهاد  می شود با انتخاب فردی متخصص و متعهد، با تجربه و آگاه و مورد قبول، این وزارتخانه بسیار مهم فرهنگی، علمی و حاکمیتی را به دستان اهلش بسپارید تا از مصیبت هایی که مدیران نالایق و نادانش طی سالیان گذشته بر پیکره میراث فرهنگی کشور وارد کرده اند ملک و ملت رهایی یابند. عقل و منطق حکم می کند سکان این وزارتخانه را به متخصصان با دانش و آگاه از حوزه های مرتبط با میراث فرهنگی و اهل فرهنگ و اندیشه سپرد که این وزارتخانه فرهنگی اساساً خانه آنان محسوب می شود.

از نمایندگان شریف و آگاه استدعا داریم از قرار گرفتن افراد جاهل و سودا پیشه در راس این وزارتخانه تازه تاسیس جلوگیری نموده و تلاش های ملی و تاریخی خود را تا حصول به نتیجه مطلوب و تکمیل این فرایند میمون تداوم بخشیده و به سرانجام رسانند. بی شک هر گونه تلاشی در راه اعتلای فرهنگ و صیانت از میراث فرهنگی در پیشگاه ملت بزرگ و شریف ایران و خاطره تاریخی آنان ثبت خواهد شد.

[related-post id="241836"]

[related-post id="240031"]
کد خبر 242391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =