چمدان: گراند هتل قزوین دومین مهمانخانه شهر قزوین و همچنین از اولین نمونه‌های هتل به شیوه مدرن و اروپایی است که در سال‌های پایانی دوره قاجاری در این شهر ساخته شد. این بنا در حوالی سال‌های ۱۲۹۹ تا ۱۳۰۰ توسط ارباب برزوی شاپور پارسی که بعدها به مهر شاهی تغییر نام داد بنا شد. محل بنا در شرق خیابان پیغمبریه و در قسمت غربی ارگ صفوی است.

گراند هتل که از جانب خیایان دارای دو طبقه و از سمت حیاط سه طبقه بوده‌ است، دارای راهروها و اتاق‌هایی است که با طاق و تویزه پوشش داده شده‌ است و از ویژگی‌هایی همچون روکش چوبی، ستون‌های مدور با سر ستون‌های گلدانی، سقف چوبی، گچ‌بری و آجرکاری برخوردار است.

در سمت جنوبی بنا و در سال ۱۳۱۰ سالن سینمایی به نام تابستانه ایجاد شد که در سال ۱۳۱۹ دچار حریق گشت و دوباره مرمت شد و تا سال ۱۳۵۶ فعال بود که با آتش‌سوزی مجدد از بین رفت و دیگر بازسازی نشد. این بنا هم‌اکنون در مجموعه باغ فرهنگی قزوین قرار گرفته و در حال بازسازی است.

بنای گراند هتل قزوین قدیمی‌ترین گراند هتل باقی‌مانده در ایران است. در محل این بنا وقایع بزرگی نظیر طراحی کودتای رضا شاه صورت گرفته‌ است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین اردیبهشت ماه امسال درباره سرنوشت این هتل گفته بود: گراند هتل قزوین براساس عقد یک تفاهم نامه با مشارکت شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران احیا می‌شود اما حالا چند ماه پس از این اظهارات تصاویری از گراند هتل قزوین منتشر شده که شرایط آن را بدتر از قبل نشان می‌دهد. بنای این هتل تاریخی رو به تخریب رفته است.

[related-post id="221180"]

























عکس‌ها: عکاس امین رحمانی - ایرنا
کد خبر 242332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =