تالاب انزلی در شمال ایران و در استان گیلان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی ایران است. این تالاب طبیعی و آب شیرین از حدود بیش از ۱۰۰ گونه پرنده مانند قو، حواصیل، اردک سانان و… میزبانی می‌کند و به عنوانی یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان در دنیا شناخته می‌شود به همین خاطر برای پرنده‌نگری جای مناسبی است.

علاوه بر پرندگان گونه‌های مختلفی از ماهی‌ها همانند ماهی سفید، کپور، شوک، کولی سفید و… در این تالاب زندگی و تخم ریزی می‌کنند.

ویژگی چشمگیر دیگر تالاب انزلی با حدود ۱۹۳ کیلومترمربع وسعت، لاله‌های مردابی است که در فصل تابستان در این تالاب می‌رویند. لاله‌های مردابی با برگ‌های سبز قلبی شکل و گل‌های صورتی رنگ به صورت شناور سطح تالاب را فرا می‌گیرند و منظره‌ای بی نظیر را به وجود می‌آورند. پناهگاه حیات وحش «سرخانگل» قسمتی در تالاب انزلی است که بیش از دیگر بخش‌های آن غرق در این گل‌هاست و همچنین امن‌ترین منطقه برای حضور و تخم‌گذاری پرندگان به حساب می‌آید.

از سوی دیگر علاوه بر لاله‌ها، نیزارهایی در بخش‌های مختلف این تالاب به چشم می‌خورند که قایقرانی در میان آنها تجربه زیبایی را برای گردشگران رقم می‌زند.

این جاذبه بی‌نظیر طبیعی متاسفانه سال‌هاست با رفتار عجیب برخی سودجویان گیلانی همراه شده است. آنها برای تغییر کاربری، بخش‌هایی از زمین‌های تالاب را به صورت عمدی آتش می‌زنند. این سودجویان در آخرین اقدام، روز گذشته نیزارهای بخشی از تالاب انزلی را به آتش کشاندند.

احسان هادی‌پور رئیس اداره حفاظت از محیط زیست بندرانزلی درباره آتشی که از روز گذشته این تالاب زیبا را گرفتار کرده است گفت: این آتش سوزی عمدی است. افراد بومی سودجو و منفعت طلب برای تغییر کاربری زمین‌های تالابی اقدام به سوزاندن نیزار کرده و غالبا در نقاطی این کار را انجام می‌دهند که راه دسترسی و مهار آتش برای نیروهای خدمات‌رسان سخت و گاها غیرممکن باشد.

وی با بیان اینکه شب گذشته حدود ۱۰ هکتار از نیزارهای تالاب بین المللی انزلی در آتش سوخت اضافه کرد: خوشبختانه با تلاش آتش نشانان بندرانزلی با وجود دسترسی سخت به آتش، حریق در کمترین زمان ممکن خاموش شد.

دادستان بندرانزلی نیز تاکید کرده که با افراد متخلف و کسانی که به هر نحوی قصد تصرف منابع طبیعی و اراضی ملی را دارند به شدیدترین شکل ممکن برخورد قانونی می‌شود و در این راستا با هیچ شخصی تعارف نخواهند داشت.
 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 



عکس‌ها: رضا اکبری - ایرنا

کد خبر 242297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =