آبشار و دهانه آتشفشان راین در کرمان ثبت ملی شدند | خطر بهره‌برداری غیراصولی از دهانه‌های آتشفشانی راین ادامه دارد؟

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی کرمان گفت: در همایش شورای ملی ثبت میراث طبیعی کشور که در شهر انزلی برگزار شد، دو پرونده از استان کرمان پس از بررسی و تأیید نهایی به ثبت ملی رسیدند.

چمدان: فریدون فعالی افزود: پرونده‌های مذکور در چند ماه اخیر تکمیل و به تهران ارسال شدند که خوشبختانه در همایش مذکور در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفتند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی کرمان گفت: این آثار طبیعی پرجاذبه در کنار بافت تاریخی شهر راین و ارگ راین آن و همچنین کوه هزار قرار دارند که منطقه راین را به یکی از مقاصد گردشگری حوزه جنوب شرق ایران تبدیل کرده‌اند.

او با بیان این‌که این استان دارای آثار طبیعی فراوانی همچون آبشارها، غارها، کوه‌های مرتفع، چشم‌اندازهای طبیعی و بکر و ... است گفت: با ثبت این آثار در فهرست آثار ملی کشور می‌توان گام‌های بلندتری در جهت حفظ این آثار برداشت و زمینه جذب گردشگران با علایق ویژه را در استان کرمان فراهم ساخت.

فعالی خاطرنشان کرد: لوح ثبت این دو اثر پس از طی تشریفات قانونی با امضای سرپرست وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صادر  و ابلاغ خواهد شد.

دهانه آتشفشانی راین را بشناسید

به گزارش چمدان، دهانه آتشفشانی راین در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر راین در استان کرمان واقع است.

۱۴ دهانه انفجاری در اطراف دهکده‌های قلعه حسنعلی، قلعه حیدر و توتک وجود دارد. محققان در ابتدا این دهانه‌ها را محل برخورد سنگ‌های آسمانی می‌دانستند اما پس از تحقیقات بیشتر، آنها را دهانه‌های آتشفشانی تشخیص دادند که بین ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ سال قبل فعال بوده‌اند.

دهانه آتشفشانی به شکل‌های گرد و بیضی دیده می‌شوند که بزرگترین آنها قطری به اندازه ۱۲۰۰ متر و ژرفایی نزدیک به ۳۰۰ متر دارد. در نزدیکی این دهانه‌ها روانه‌هایی به چشم می‌خورند که نبود آثار فرسایشی چشمگیر، نشانه جوان بودن آن‌هاست. بزرگترین دهانه در این منطقه ریختی بسیار نزدیک به ریخت دهانه‌های برخوردی (impact craters) دارد.

منطقه قلعه حسنعلی در محل تلاقی سه گسل مهم که شاخه‌هایی از گسل نایبند، کوهبنان و کلمرد است قرار گرفته است.

گویوویچ ۱۹۷۳ برای اولین بار این کراترها را محل برخورد سنگ‌های آسمانی ذکر کرد، میلتون ۱۹۷۶ و سپس سبزه‌ای ۱۳۶۳ آنها را کراترهای آتشفشانی دانستند. این کراترها به طور عمده دایره‌ای و بندرت بیضی شکل هستند که در اکثر آنها سولفات سدیم و یا کلرور سدیم وجود دارد که متاسفانه با بهره برداری غیراصولی بسیاری از دهانه‌ها تخریب شده‌اند.

کراترها در سنگ‌های آتشفشانی ائوسن، آلگلومرای اولیگومیوسن و آبرفت‌های کواترنر تشکیل شده‌اند. از ۱۴ کراتر منطقه فقط کراتر شماره ۹ سنگ‌های ماگمایی جوان و الترابازیک بیرون ریخته‌ است. قطر این دهانه آتشفشانی ۱۱۵۰ متر، ارتفاع لبه شرقی دهانه ۲۲۷۰ متر و ارتفاع لبه غربی دهانه ۲۳۳۵ متر است. نمک موجود در ته این کراتر از کیفیت و مرغوبیت بالای برخوردار است.

تصاویری از این دهانه آتشفشانی ثبت ملی شده را در زیر ببینید:
 

دهانه آتشفشانی راین - جاذبه های گردشگری استان کرمان - جاذبه های گردشگری کرمان - کرمان کجا بریم

دهانه آتشفشانی راین - جاذبه های گردشگری استان کرمان - جاذبه های گردشگری کرمان - کرمان کجا بریم

دهانه آتشفشانی راین - جاذبه های گردشگری استان کرمان - جاذبه های گردشگری کرمان - کرمان کجا بریم

آبشار راین را بشناسید

آبشار رایِن آبشاری در دامنه‌های کوه هزار است. کوه هزار بلندترین قله استان کرمان است که ارتفاع آن ۴۵۰۱ متر برآورد شده است. گفته می‌شود این کوه به دلیل داشتن هزار نوع گیاه گوناگون، هزار نامیده شده است. آبشار رایِن که در دامنه‌های این کوه قرار دارد از جاذبه‌های طبیعی گردشگری استان کرمان به شمار می‌آید.

این آبشار که به نام «زر رود» هم شناخته می‌شود در ۱۴ کیلومتری جنوب غربی راین و بر دامنه‌های جبهه شرقی کوه هزار فرو می‌ریزد. این آبشار از ریزش رودخانه‌ای پدید می‌آید که سرچشمه‌های آن در ارتفاعات بالادست و از دل دامنه‌ها و دیواره‌های برف گیر هزار همچون تاج خروس جریان می‌یابد.

آبشار راین طی ۴ مرحله فرو می‌ریزد که مرحلهٔ اول ۳ متر و پس از آن ۴ متر، مرحله سوم از لبه پرتگاه تا نقطه‌ای که سنگ بزرگی در دیواره‌ها قفل شده و مرحله بعد ریزش از سنگ بزرگ تا کف سنگی حوضچه آبشار و پخش آب بر دیواره سنگی شیب‌دار و حرکت در لابه لای بیدها و کناره دیواره بلند سنگی است.

به دلیل وجود شیاری در محل ریزش آب، حرکت کردن در پشت آبشار و لذت بردن از خنکای ذرات آب تجربه‌ای مثال زدنی را برای گردشگران به وجود می‌آورد که این تجربه در زمستان تبدیل به یخ نوردی هیجان‌آور می‌شود.

مسیر اصلی صعود به قله هزار نیز از دامنه روبروی آبشار آغاز می‌شود. مسیر حرکت تا ارتفاع ۳۲۰۰ متری در حاشیه رودخانه ادامه دارد و پونه‌ها و گل‌های وحشی طول راه را در بر گرفته‌اند. این صحنه یکی از زیباترین و شکوهمندترین مسیرهای کوهپیایی استان کرمان را به وجود آورده‌ است.

کد خبر 242124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =