آتش سوزی در محوطه قبرستان تاریخی خالدنبی | آخرین وضعیت محوطه تاریخی ؛ ۱۲ هکتار از مراتع سوخت

مجموعه گورستان و زیارتگاه خالد نبی در یک منطقه کوهستانی و در فاصله ۹۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان گنبد کاووس و ۵۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان کلاله و ۶ کیلومتری روستای گچی سو – نزدیک آی تمر از توابع بخش مراوه تپه و بر فراز قله کوه گوگجه داغ واقع شده‌است.

زیارتگاه خالد نبی به صورت بنایی مسقف با پلان چهار ضلعی و تعدادی پنجره و در ورودی است که در ورودی بقعه دارای طاق هلالی است. پنجره‌ها و در ورودی فلزی (آهنی) ساده‌ است و بر هیچ‌کدام از آنها کتیبه تزیینی دیده نمی‌شود. سقف آرامگاه خالد نبی از بیرون گنبدی مدور سبز رنگ و شلجمی شکل است که کمربند و گنبد داخل هم رفته‌ است.

در شرق بقعه عالم بابا و روی یک رشته تپه‌های خاکی که ارتفاع آن به مراتب کمتر از ارتفاع محل زیارتگاه خالد نبی است، گورستان وسیع با منظره خیره کننده و عجیبی است که سنگ قبرهای آن به شکل استوانه‌هایی به ارتفاع ۲ متر و بیشتر دیده می‌شود. به نظر می‌رسد بیش از ۶۰۰ سنگ مزار در گورستان خالد نبی یافت می‌شود.

پراکندگی این سنگ‌ها در دامنه کوه مرکزی، دامنه شرقی کوه‌ است و برخی دیگر از مجموعه سنگ مزارها به صورت‌های منفرد در تپه‌های اطراف که مسلط به هزار دره است قرار گرفته‌اند.

دیوید استروناخ در سال ۱۹۷۹ و ۱۹۸۰ بیش از ۶۰۰ سنگ ایستاده یافت که در چندین محل گسترش یافته بودند. سنگ مزارهای این گورستان از سنگ‌های یک پارچه تراشیده شده و به شکل‌های استوانه‌ای و صلیبی هستند. گفته می‌شود این گورستان متعلق به عصر پارینه سنگی است.

متاسفانه این گورستان تاریخی که تاکنون چند بار شاهد آتش سوزی عمدی بوده است، از روز گذشته با حریق مراتع و محوطه آن، گرمای آتش را دوباره احساس می‌کند.

آتش سوزی روز دوشنبه چهارم شهریور ماه از طریق علفزارهای خشک محوطه قبرستان تاریخی خالدنبی به مراتع خارج از حریم این مجموعه سرایت کرد و به خاطر خشک بودن علفزارها، دمای بالای هوا و وزش بادهای گرم کوهستانی، حریق سطح قابل توجهی از مراتع این منطقه را فرا گرفت.

محمدصادق بشکوفه رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کلاله در این زمینه به ایرنا گفت: تا ساعت ۲۲ دوشنبه شب و با تلاش بی‌وقفه و مستمر نیروهای مردمی و منابع طبیعی، به غیر از سطح محدودی از مراتع حومه زیارتگاه خالد نبی، آتش بقیه مناطق اطفا شد.

وی اعلام کرد: این آتش سوزی با تلاش نیروهای مردمی و منابع طبیعی مهار و خاموش شد. بر اساس ارزیابی‌های اولیه حدود ۱۲ هکتار از مراتع تپه ماهورها و منطقه کوهستانی خالد نبی (ع) طعمه حریق شده است.

بشکوفه از گردشگران مجموعه زیارتی و گردشگری خالد نبی خواست به منظور جلوگیری از هرگونه آتش سوزی مراتع و منابع طبیعی نهایت احتیاط را داشته باشند و قبل از ترک محل از خاموش بودن آتش و اجاق‌هایی که برای تهیه غذا برپا کرده‌اند اطمینان کامل را داشته باشند.

وی تاکید کرد: اقدامات لازم برای شناسایی عاملین و پیگیری قانونی موضوع در حال انجام است.

کد خبر 242029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =