چمدان: روستای تاج‌آباد پایین (تاج‌ آباد‌ سفلی) در غرب استان همدان و شهرستان بهار و در شرق گردنه اسدآباد و در نزدیکی جاده همدان به کرمانشاه قرار گرفته است. زبان مردم روستا کردی است و از جاذبه‌های دیدنی آن کاروانسرای شاه‌ عباسی تاج‌آباد است.

کاروانسرای تاج آباد از کمیاب‌ترین کاروانسراهای مدور ایران در این روستا قرار دارد. این کاروانسرا در سال ۱۳۷۶ با شماره ۱۸۷۲ ثبت ملی شده است.

کاروانسرای تاج‌آباد یکی از کاروانسراهای زیبای بعد از اسلام است که در عصر صفوی در روستای تاج‌آباد همدان ساخته شده است.

کاروانسرای تاج‌آباد بر خلاف اکثر کاروانسراهای ایران که پلانی مستطیل شکل دارند، دارای پلان مدور است، پلان مدور در میان کاروانسراهای ایران بسیار کمیاب است و همین تفاوت این کاروانسرا در منطقه غرب کشور را متمایز می‌کند.

درب ورودی بنا از شرق دارای دو طاق‌نما تزئینی و نمایی مدرن است که دو لنگه درب چوبی روی آن قرار دارد. این قسمت محل ورود به اصطبل‌ها و حجره‌های پایین است. در جلوی کاروانسرا ۲۶ حجره وجود دارد، کف حیاط کاروانسرا سنگ‌فرش است و ۲ چاه آب داخل بنا قرار دارد.. مصالح اصلی که در ساخت کاروانسرای تاج‌آباد از آن استفاده شده، آجر قرمز و ساروج است.

یکی دیگر از ویژگی‌های متمایز این روستای استان همدان نامگذاری کوچه‌های آن است. کوچه‌های این روستا به نام مشاهیر یا کتاب‌های مشاهیر جهان است و با تابلویی آبی رنگ به دو زبان انگلیسی و کردی بر سردر کوچه‌ها نصب شده است.

در حال حاضر نام 30 کوچه و خیابان این روستا مزین به نام مشاهیر یا کتاب‌هایشان است. از آنجایی که برای نصب تابلوهای این کوچه‌ها و خیابان‌ها در این روستا هیچ حمایت مالی صورت نگرفت «حامد صنایعی‌آرام» علاقه‌مند به کتابخوانی با کمترین هزینه اقدام به ساخت و نصب تابلوها کرد. نام‌گذاری معابر بر اساس محیط روستا و با نظرسنجی و رای مردم خود روستا انتخاب شده است.

وجود کتابخانه‌ای با 6000 جلد کتاب و علاقه شدید مردم به کتابخوانی ویژگی قابل توجه این روستای استان همدان است.

































[related-post id="208814"]

[related-post id="237671"]

[related-post id="231990"]

 

عکس‌ها: عکاس داود قهردار - ایرنا
کد خبر 241705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =